Vredig RECENSIE

De 34-jarige psychologe Siri Bergman heeft het sinds de dood van haar man niet gemakkelijk. Hoewel ze de buitenwereld probeert wijs te maken dat het prima met haar gaat en ze elke dag werkt in de praktijk die ze met twee andere psychologen runt, is de werkelijkheid anders. Na Stefans dood is ze in hun afgelegen huisje aan zee blijven wonen, waar ze bang is voor het donker en zichzelf elke avond met te veel glazen wijn probeert wijs te maken dat zijn dood een ongeluk was. Als er gekke dingen in huis gebeuren en niet veel later één van haar patiënten dood wordt gevonden bij haar huis, begint het Siri duidelijk te worden dat iemand het op haar gemunt heeft. Het wordt tijd om haar verleden onder ogen te zien om te achterhalen wie achter haar aan zit. Het boek opent met een prachtig gedicht dat goed aansluit bij het verhaal. Het is duidelijk te merken dat één van de twee auteurs een psychologische achtergrond heeft; de gevallen die worden beschreven in Siri’s praktijk zijn zeer geloofwaardig. Ook de hoofdpersoon zelf is interessant: een psychologe die kampt met onverwerkt verlies en een fobie voor het donker. De schrijfstijl is prettig en personages worden geloofwaardig en met oog voor detail beschreven. Doordat degene die achter Siri aanzit af en toe vanuit zijn of haar eigen perspectief aan bod komt, wordt het boek nog spannender. Jammer zijn wel de losse eindjes in het verhaal. Zo laat één van de personages wel erg dik aangezet een bijl slingeren en is de hoofdpersoon af en toe ergerlijk naïef en spreekt ze zichzelf diverse malen tegen. Goed gedaan is wel dat naarmate het verhaal vordert bijna alle personages verdacht zijn, al is het dan wel weer jammer dat je als lezer nooit had kunnen vermoeden wie de dader is. Desondanks biedt Vredig een intrigerend, spannend verhaal dat je niet snel loslaat. Een aanrader voor liefhebbers van psychologische thrillers.

Vredig

1  2  3  4  5

Siri Bergman is een 34-jarige psychologe die een eigen praktijk runt in hartje Stockholm. Na de dood van haar man, die tijdens een duikongeluk is gestorven, woont ze alleen in een huisje in een verlaten gebied ten oosten van Stockholm. Siri probeert zichzelf ervan te overtuigen dat ze over het verlies van haar man heen is, maar haar verleden blijft haar achtervolgen. Ook al gaat ze elke avond naar bed met alle lichten aan - en drinkt ze van tevoren vaak meerdere glazen wijn - ze is niet in staat het gevoel van zich af te schudden dat iemand haar in het midden van de nacht begluurt. Wanneer het levenloze lichaam van Sara, een jonge borderlinepatient met een tragische geschiedenis vol drugs en seksueel misbruik, in het meer bij Siris huis wordt gevonden, verandert haar leven permanent. Het idee dat iets of iemand haar begluurt wordt steeds sterker en mondt uit in een reeks bizarre gebeurtenissen die erop gericht zijn Siri te doen verongelukken.