De damesparade RECENSIE

Nadat haar man heeft opgebiecht dat hij er naast zijn huwelijk meerdere liefjes op nahield, verlaat Lucy het huis met het voornemen om niet meer terug te keren. Maar het gaat niet goed met haar man. Hij is ongeneeslijk ziek en zijn dood komt steeds dichterbij. Op dringend verzoek van haar moeder keert Lucy terug naar het huis waar ze zo lang samen met Artie heeft gewoond. Hoe verschrikkelijk Lucy het ook vindt dat ze haar echtgenoot zal verliezen, ze kan hem zijn slippertjes nog steeds niet vergeven. Alhoewel Lucy niet zozeer op wraakt zint, wil ze Artie toch laten voelen wat hij haar heeft aangedaan. Tijdens een luchtig gesprek raadt Artie Lucy aan om contact te zoeken met de vrouwen die een rol hebben gespeeld in zijn liefdesleven. In een impulsieve bui volgt Lucy Arties raad op en belt de nummers van alle vrouwen die ze in zijn adressenboekje vindt. Lucy nodigt de vrouwen uit om Artie te bezoeken aan zijn sterfbed. De daadwerkelijke opkomst is groter dan verwacht. Al de volgende dag staat Lucy oog in oog met haar concurrenten. Voor alle betrokken partijen ontstaan er bizarre situaties en gesprekken. Niet alleen Artie, maar ook Lucy komt voor verrassingen te staan. Hoe hard Lucy ook probeert om haar gevoelens te omzeilen; tussen haar emoties van woede en verdriet sluimert toch ook nog een heleboel liefde voor Artie.
De Damesparade is het debuut van Bridget Asher. Het boek gaat zowel over liefde, als over de dood, met daar tussenin als hoofdonderwerp vergiffenis. Alhoewel de personages in het verhaal totaal verschillend zijn qua persoonlijkheden, vormen zij samen toch een verbond. De Damesparade heeft een somber thema, maar Bridget Asher schrijft met ironie, waardoor het verhaal toch redelijk luchtig blijft. Sterk punt aan het boek is dat de schrijfster heel concreet vertelt wat er in het hoofd van Lucy omgaat, terwijl zij naar haar omgeving niet zo open is. Daardoor krijg je als lezer een ‘band’ met de ik- figuur. Minder aan het boek vind ik dat sommige verhaallijnen een beetje door elkaar heen lopen. Aan het begin van het verhaal ligt de nadruk vooral op het feit dat Lucy de liefjes van Artie uitnodigt om afscheid te komen nemen. Maar in de loop van het verhaal lijkt dat onderwerp wat af te zwakken. Dit boek is een roman, maar valt niet direct onder het genre chicklit. Toch bevat De Damesparade vooral voor vrouwen herkenbare situaties. Leuk om gelezen te hebben.

De damesparade

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Lucy is al een half jaar weg bij haar man. De charmante Artie bleek er een hele rits vriendinnen op na te houden. Wanneer Lucy van haar moeder hoort dat hij ernstig ziek is keert ze terug naar huis. Maar Lucy is niet in staat Artie te vergeven. In een vlaag van woede belt ze alle vrouwen die in zijn adresboekje staan. Ze had absoluut niet verwacht dat Artie‘s liefjes stuk voor stuk komen opdagen om afscheid te nemen. De zwerm dames, in allerlei soorten en maten, delen elkaars geheimen, lachen en huilen samen. Maar Lucy weet één ding zeker - de grootste verrassing moet nog komen!