Het huwelijksbureau RECENSIE

In Het huwelijksbureau weet Farahad Zama niet enkel tussen de regels door het ultieme ''India-gevoel'' op te roepen, maar beschrijft de auteur tevens op treffende wijze het leven zoals dit er voor een gepensioneerde uitziet. Stel je eens voor dat je, na je werkzame leven, ineens thuis zit en álle tijd van de wereld hebt. De verveling kan, zeker wanneer je niet erg ondernemend van aard bent, maar nog wel in goede gezondheid verkeerd, flink toeslaan. Het is dan ook niet vreemd dat mevrouw Ali haar man motiveert om een bedrijfje op te zetten: een huwelijksbureau voor rijke mensen. Een lucratief idee, in India is het immers gebruikelijk om uitgehuwelijkt te worden. Het huwelijksbureau laat de lezer kennismaken met de vele eisen die er aan een bruid en bruidegom gesteld worden. Dit romantische sprookje dompelt je onder in de prachtige Indiase cultuur. Zama laat zijn lezer kennismaken met bijzondere rituelen, eetgewoonten, geeft uitleg over het kastensysteem en vertelt over diverse godsdiensten. De hoeveelheid informatie die door de tekst verweven zit, of eerder de wijze waarop dit gedaan is, komt de leesbaarheid van het verhaal niet altijd ten goede. Laat je echter niet afleiden door de achtergronden die Zama deelt, naast romantisch is dit boek namelijk ook erg leerzaam. Weet jij bijvoorbeeld hoe het er op een Indiase bruiloft aan toe gaat of welke culturele gebruiken er bestaan in een land dat voor velen van ons zo onbekend is? Na het lezen van Het huwelijksbureau zou je het liefst zo snel mogelijk een sari aantrekken en het vliegtuig inspringen. Dat de wereld vanuit je luie stoel ook prettig is, bewijst Zama: het is verfrissend om de wereld gade te slaan vanuit de ogen van ''wijze'' ouderlingen. De opmerkingen die meneer en mevrouw Ali maken, komen soms wat ''belerend'' over. Maar met de personages in je achterhoofd, zijn deze wijze levenslessen niet storend. Ze laten je bíjna verlangen naar je eigen ''oude dag'', waarop je de wereld aan je voorbij ziet trekken en weet: ''Ik heb het goed gedaan''.

Het huwelijksbureau

1  2  3  4  5

Meneer Ali is net met pensioen en heeft veel te veel tijd om zijn vrouw in de weg te lopen. Op aandringen van mevrouw Ali begint hij een huwelijksbureau voor gegoede Indiase klanten. Het bureau blijkt een gat in de markt: het is immers niet makkelijk om een bruid of bruidegom voor je kinderen te vinden van precies de juiste kaste, religie en lengte. Onder de bezielende leiding van meneer Ali en dankzij de vindingrijke initiatieven van zijn bescheiden ­assistente Aruna gaan er talloze tevreden klanten een gelukkige toekomst tegemoet. Maar terwijl Meneer Ali zich druk maakt over zijn klanten, heeft Aruna zo haar eigen liefdesperikelen.

MEMBER RECENSIES

• Eve Dallas 9 - Explosief vermoord