3 Zussen, 1 auto RECENSIE

Gedurende het eerste hoofdstuk van 3 Zussen, 1 auto vraag je je werkelijk af waarom dit boek in de categorie jeugdboeken valt. Bij jeugdboeken denk je aan een onbezonnen en komisch verhaal over een stel pubers. In principe voldoet dit boek hier wel aan, het verhaal wordt alleen wat zwaarder aangezet dan in andere jeugd-chicklit.
Vrijwel meteen wordt je aangegrepen door een ontroerende gebeurtenis, die de schrijfster heel zorgvuldig weet te omschrijven. Ineens lijk je weten hoe het voelt om een van je ouders te moeten verliezen. In het tweede hoofdstuk zijn we een jaartje verder. De 3 zussen, Brooks, May en Palmer, leven inmiddels al een jaar zónder vader en mét een altijd werkende moeder. De meiden moeten zelf zien te overleven. Brooks stort zich op het uitgaansleven, May is een tweede moeder voor het gezin geworden en Palmer is alleen maar bezig met softbal en tv kijken. Gedurende het verhaal kijk je grotendeels door de ogen van May. Hun overleden vader en zijn overgebleven pronkstuk "The Golden Firebird" spelen een onmisbare rol.
Je wordt eigenlijk een beetje misleidt door de achterflap van het boek. Je krijgt de indruk dat het verhaal draait om een avontuurlijke trip met de Golden Firebird, maar uiteindelijk is dit slechts de afsluiter van het verhaal.
Een ding weet ik wel: Avontuurlijk en bijzonder was dit boek zeker!

3 Zussen, 1 auto

Maureen Johnson

8 april 2011

ISBN 9789021048635
    Uitgever Poema pocket
    272 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Key to the Golden Firebird

Poema pocket

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

De zussen Palmer, May en Brooks - 14, 16 en 18 jaar - hebben een leven net als andere tieners. Een belangrijke plek in het gezin is weggelegd voor hun vader, die gek is op honkbal, zijn vrouw en zijn auto, een Pontiac Firebird uit 1967. Maar alles verandert als hij juist in deze auto overlijdt aan een hartaanval. Sinds die fatale dag, een jaar geleden, staat de Firebird onaangeroerd in de garage. Niemand durft erin te rijden. Terwijl Brooks zich iedere avond in het uitgaansleven stort en Palmer zich nog fanatieker toelegt op haar vaders favoriete sport, probeert May haar rijbewijs te halen. Echter zonder succes. Wanneer het May na eindeloos veel spannende rijlessen met haar maatje (of haar vriendje?) Pete uiteindelijk lukt, is het tijd het tij te keren: de sleutel tot een nieuwe start voor het gezin hangt aan het haakje in de keuken. De 3 zussen beginnen aan een onvergetelijke en hilarische tocht in hun vaders Firebird. Een nieuwe weg ligt voor hen.

MEMBER RECENSIES

• Nieuw-Zeeland: Elizabeth Station-serie - De schaduw van de kauri-boom