Poldertango RECENSIE

Veel van de chicklits die Nederlandse auteurs schrijven, zijn voor lezers in de twintig geschreven. Jonge, hippe meiden die op zoek zijn naar een leuke baan, problemen hebben in hun relatie of juist nog helemaal geen vriend hebben en volop bezig zijn met hun sociale contacten. Poldertango is voor de 30+-vrouwen bedoeld, maar de hoofdpersonen kampen met dezelfde problemen als in de chicklits voor jongere meiden en is net zo lekker geschreven. Lena is gelukkig getrouwd met Marcel, maar mist - nu ze fulltime moeder is - haar collega’s en de spanning in haar leven. Om dat te combineren zoekt ze contact met haar oude klasgenoten en gaat ze net iets verder met die mannen dan ze eigenlijk wil. Haar vriendin Gwen is nog steeds single en is helemaal verliefd op een getrouwde man die gaat scheiden van zijn vrouw - tenminste dat zegt hij. Lena is hier niet blij mee en waarschuwt haar, vooral omdat het in schril contrast staat met het leven van haar andere vriendin Mireille. Na tijden geen seks gehad te hebben, brengt de man van Mireille bezoekjes aan de hoeren en Lena verdenkt hem er zelfs van een vriendin te hebben. De Smet heeft geprobeerd er een vlot boek van te maken en dat is aardig gelukt. Ze verwerkt grappige gebeurtenissen in het boek en ze wisselt wat ouderwetse, voor mij zelfs onbekende, woorden af met hippe, moderne woorden zoals ‘twexit’. Vooral de verhalen van Gwen en haar liefdesleven zijn erg leuk om te lezen! Jammer is het alleen dat ze niet echt een plot bedacht lijkt te hebben - nu vallen we ergens midden in het leven van Lena en Marcel - en er zit ook niet een echt einde aan. De lezer blijft met vragen zitten over hun relatie en hoe ze precies hun problemen gaan oplossen. En ook het doel van de galeriehouder en waarom hij er een dubbelleven op na houdt, is mij niet duidelijk. Dit soort dingen had De Smet best kunnen uitwerken, want Lena en haar vriendinnen ben je aan het einde van het boek nog lang niet zat. Misschien dat we dat in een vervolg te lezen krijgen? Het boek is zeker een aanrader en zeer herkenbaar voor de 30-plussers onder de lezers!

Poldertango

1  2  3  4  5

Lena is in de val gelopen. Ze is 38 jaar, moeder van Kim en Lauren en al tien jaar getrouwd met de werkverslaafde Marcel. Lena’s wereld wordt steeds kleiner, vandaar dat ze op zoek gaat naar mogelijkheden om haar horizon te verbreden. Op een van de vele eenzame avonden bezoekt Lena schoolbank.nl. Zo krijgt ze contact met Paul de Jong, op wie ze in de zesde klas van de basisschool erg verliefd was. Er ontstaat een mailwisseling die Lena een gevoel van spanning bezorgt. Paul herinnert haar aan ex-vriend Victor. Met Victor is niets afgerond, en nu, jaren na dato, steekt dat de kop bij haar op. Als Lena’s virtuele wereld naar de werkelijkheid wordt getransformeerd, krijgt het verhaal een bizarre wending. Ben je wie je bent of speel je een spel?