Bitter en glamour RECENSIE

Manouk bevalt van haar tweede kindje precies op de dag dat haar man zijn eerste nummer 1 hit scoort. Hun geluk kan dus niet op! Manouk geniet van haar kindjes Ava en Lieve, van Michiel z''n succes en alle aandacht die zij nu ook krijgt. Al snel merkt ze dat het succes ook veel nadelen kent; Michiel is tijden weg, alle zorg van de kinderen komt op haar neer en de negatieve verhalen in de roddelbladen blijven je ook achtervolgen. Wanneer Manouk zich eindelijk thuis voelt op het schoolplein en weer kan genieten van haar werk, gooit Michiel alles door de war. Gaan ze het samen redden? Weet Michiel zijn werk en zijn gezin te combineren? U kunt het in de volgende aflevering van Bitter en Glamour zien! Het hele boek doet mij denken aan een soapserie of eigenlijk aan een televisieprogramma uit de jaren vijftig. Zo’n programma waarin de moeder bij het aanrecht staat in haar lieflijke jurkje, haar kinderen met schattige strikjes in hun haar netjes aan tafel zitten en de vader aan moeder vertelt hoe voortreffelijk het eten heeft gesmaakt. Dat het boek zo op mij overkomt, heeft waarschijnlijk te maken met het personage Manouk en Nanda''s schrijfstijl. Woorden als appeltjesgroen, koddig en het vele gebruik van bijvoeglijke naamwoorden zoals lieve, superleuke, lekkere en knappe, bezorgen mij een kriebelig gevoel. In Manouk kan ik me heel slecht inleven omdat ze wel een andere kant heeft naast de lieve moeder, maar die - wat mij betreft - niet goed uit de verf komt. Het lijkt erop dat Nanda haar te veel heeft willen neerzetten als de vrouw en moeder die iedereen wil zijn, als de perfecte persoon. De rest van het plot is niet verschrikkelijk origineel, maar wel leuk uitgevoerd door veel bekende Nederlanders in het boek te noemen en door de personages evenementen en gebeurtenissen te laten bezoeken, die echt hebben plaatsgevonden. Het is op een luchtige en ook wel grappige manier geschreven, waardoor het zeker geen marteling is om het boek te lezen - ook al doet het bovenstaande stuk dat misschien wel vermoeden.

Bitter en glamour

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Precies op de dag dat hun tweede kind wordt geboren, scoort de man van kinderboekenillustrator Manouk zijn eerste nummer 1-hit. Nu heeft Manouk dus niet alleen te maken met een jong gezin, maar ook met een beroemde man. Het blijkt niet mee te vallen om de plotselinge glamour in hun bestaan te combineren met de intense drukte van het gezin. Lukt het Manouk om niet alleen een liefdevolle moeder te zijn voor hun twee dochters, maar ook de elegante partner van een bn'er? En klassenmoeder op school, gezellige vriendin, keurige schoondochter en ook nog een goede illustrator? En zo ja: hoe dan?

• 7x "Nep relatie wordt meer" tienerfilms

• De beste Scifi op Disney+

• The Originals feiten die je waarschijnlijk nog niet wist