Fashion Babylon RECENSIE

Wie genoten heeft van De Duivel Draagt Prada, zal het nieuwste boek van Imogen Edwards-Jones uit de Babylonreeks vast ook bevallen. De auteur, die eerder de vlieg- en hotelwereld binnenstebuiten keerde, neemt deze keer een kijkje achter de schermen bij de mode-industrie. Ze sprak wederom allerlei anonieme bronnen uit de business om de geheimen uit deze schijnbaar glamoureuze wereld te ontrafelen. In dat laatste is Edwards-Jones zeker geslaagd, want in haar roman komt nogal wat dirt naar boven over alles wat bij het maken van een collectie komt kijken.
Het boek beschrijft hoe een jonge ontwerpster in een ware nachtmerrie ontwaakt, want haar derde collectie wordt door de kritieken met de grond gelijk gemaakt. Hierop volgt een half jaar durende race tegen de klok om van de najaarscollectie een grote hit te maken, waarin ze met talloze tegenslagen, hatelijke concurrenten en geflipte modellen moet dealen. Duidelijk wordt dat de mode-industrie heel wat minder mooi is dan van buitenaf lijkt en het ene na het andere smeuïge geheim wordt onthuld. Smullen dus, al lijken alle merknamen die je om de oren vliegen voor de iets minder fanatieke fashionista’s onder ons soms wel een beetje Chinees. Het is te merken dat Edwards-Jones zich grondig in de business heeft geïnformeerd, maar daardoor is de stijl zo nu en dan een beetje té zakelijk.

Fashion Babylon

Imogen Edwards-Jones

17 januari 2007

ISBN 9022992845
    Uitgever A.W. Bruna
  • Oorspronkelijke titel:

Fashion Babylon
  • Ondertitel:

Zes maanden achter de schermen van de modewereld

A.W. Bruna

Non-fictie

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Wat is mode? Wie beslist wat 'in' is? Waarom dragen we het ene jaar groen en het volgende jaar blauw? Waarom kost dat ene zwarte jurkje drieduizend euro en het andere dertig? Wordt er door modellen echt zoveel drugs gebruikt? Wie heeft de macht in de modewereld? In de traditie van Hotel Babylon en Air Babylon vertelt Imogen Edwards-Jones over twee seizoenen in een van de meest internationale, lucratieve en gesloten industrieën.

• De torens van februari -Tonke Dragt

• De redersdochters- Gerda van Wageningen

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen