Het leven zoals het is RECENSIE

Een wereldreis op een cruiseschip. Klinkt goed! Marion en Yves besluiten hun koffers te pakken en met twee bevriende echtparen van middelbare leeftijd de wereld rond te reizen, op naar de vrijheid. De reis gaat onder andere naar Australië, India, Tahiti, Noumeá en Benares. In het begin is alles koek en ei, maar na een tijdje spelen bepaalde zaken op. Geen kleine irritaties, maar grote zaken; zelfmoord, leugens en vreemdgaan bepalen de levens van de hoofdpersonen.
Het leuke van het boek is dat je gaandeweg steeds meer te weten komt over de echtparen, maar ook over de levenswijze en cultuur van de landen waar ze doorheen varen. Benoîte Groult weet het allemaal zo op te schrijven dat het zó wegleest. Het is overduidelijk dat de schrijfster feministe is. Soms gaan haar analyses mij iets te ver, maar het wordt nooit echt vervelend. De scherpe observaties over relaties onderling maken het zeker de moeite waard het boek te lezen. De verwachtingen en verlangens van de opvarenden blijken niet altijd overeen te komen met het leven dat ze leiden nu ze gesetteld zijn. Een aantal maanden op een boot leven als vrienden en geliefden blijkt daardoor niet bepaald makkelijk te zijn. Maar dat is ook niet zo gek als bloedmooie Tahitiaanse vrouwen je man proberen te verleiden…
Het leven zoals het is is een goed boek, maar geen echte chicklit. Het boek past echt in het 35+rijtje, vandaar dat het van mij drieëneenhalve hartjes krijgt.

Het leven zoals het is

Benoite Groult

10 oktober 2006

ISBN 9069748266
    Uitgever Arena
  • Oorspronkelijke titel:

La part des choses

Arena

1  2  3  4  5

Marion en Yves hebben de leeftijd bereikt waarop het leven is zoals het is: een tweede huis, de kinderen de deur uit, affaires, leugens en tragedies. Samen met twee andere echtparen besluiten ze een wereldreis op een cruiseschip te maken, op zoek naar een vrijer en zinvoller bestaan. Tijdens de reis naar Australië, Nouméa, Benares en Tahiti worden de opvarenden echter met zichzelf, hun verlangens en verwachtingen geconfronteerd.

MEMBER RECENSIES

• De Wonderlingen