Samen thuis RECENSIE

Samen thuis van Lisa Jewell gaat over Toby, die al jaren in een huis woont maar geen idee heeft wie zijn medebewoners zijn en zelf ook niet vooruit komt in zijn leven. Totdat zijn vader aangeeft dat hij wel eens wil zien wat Toby van zijn leven heeft gemaakt.
Het boek is geschreven vanuit het perspectief van meerdere personages, maar we kijken voornamelijk door de ogen van Toby. Doordat er verschillende focalisatoren zijn, leren we alle bewoners goed kennen en kunnen we ons een eigen mening vormen. In het begin komt het boek maar moeizaam op gang. Er gebeurt nog niet zoveel, we weten nog weinig over iedereen en door Toby worden we eigenlijk ook nog een beetje buitengesloten. Totdat zijn overbuurvrouw Leah in zijn leven komt. Door haar komt er een omslag bij Toby en ook in het boek. Toby wordt spraakzamer en vanaf dan, komen ook de andere personages aan het woord. Ook zorgt deze omslag ervoor dat er meer vaart inkomt en dat het boek een stuk leuker wordt.
Het is geschreven in lekkere zinnen, niet te moeilijk, niet té makkelijk. Precies het soort stijl om lekker bij onderuit te hangen. Het verhaal maakte geen diepe indruk op mij en het is ook niet een al té origineel verhaal. De levens van een aantal van de personages zijn een beetje voorspelbaar. Je kunt van te voren al een boel dingen voorspellen over de afloop van het boek. Jammer, want als Lisa Jewell eenmaal op stoom is, schrijft ze enorm leuk.
Het is echter wel een heerlijk feelgood-verhaal met humor en romantiek, precies zoals de achterkant van het boek aangeeft, alleen had het wat origineler mogen wezen.

Samen thuis

1  2  3  4  5

Toby is een slungelige, zachtaardige dichter. Met zijn nieuwbakken echtgenote betrekt hij een groot, gammel huis in Londen, waarna zij hem al na twee weken verlaat. Toby besluit zijn lege kamers te vullen met huurders. Tijdelijk, tot hij zijn leven weer op orde heeft. Vijftien jaar later wonen al zijn huurders er nog steeds. Met hulp van zijn overbuurvrouw Leah lukt het Toby om zijn eigen !even en dat van zijn huurders weer in het gareel te krijgen.