De avondschool RECENSIE

Wederom heeft Maeve Binchy een prachtboek afgeleverd. Zoals we van haar gewend zijn worden alle situaties, omgevingen en problemen zeer gedetailleerd in beeld gebracht. Dit is een compliment waard!
De avondschool is een boek met kleine boeken erin. Ieder hoofdpersoon heeft zijn eigen grote hoofdstuk en vertelt een gedeelte van zijn of haar leven. Aan het eind van ieder hoofdstuk zie je alle hoofdpersonen steeds samen komen. Ze leren elkaar kennen via via of op een aparte persoonlijke wijze. Het begint allemaal in Italië waar Signora, een Ierse dame, haar liefde voor het leven achterna is gegaan. Hij is echter getrouwd en heeft een gezin. Signora houdt zich dan ook op de achtergrond en geniet er al van om naar hem te kijken. Door een tragisch ongeval komt hij om het leven en wordt er van Signora verwacht dat ze teruggaat naar Ierland. Signora doet dat ook, maar ze heeft eerder haar schepen achter zich verbrand en moet dus met een schone lei beginnen.
Door een samenloop van omstandigheden gaat zij Italiaanse les geven op een avondschool voor volwassenen. Hier komen dan ook alle verhaallijnen samen. Het uiteindelijke doel en vooral droom van haar en haar cursisten is om een reis naar Italië te maken. Het verhaal eindigt dan ook in Italië. Als alle cursisten met aanhang in Italië zijn wordt er nog een laatste hoofdstuk gewijd aan het uit de wereld helpen van alle kleine problemen.
Een minder punt van dit boek is het grote aantal personages. Soms moet je dan ook echt even terug bladeren om je geheugen op te frissen.

De avondschool

Maeve Binchy

13 maart 2007

ISBN 9789026985904
    Uitgever Van Holkema & Warendorf
    447 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Evening Class

Van Holkema & Warendorf

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De cursus Italiaans op deze avondschool in Dublin lijkt in niets te verschillen van al die andere cursussen – behalve de verwachting en de dromen van de mensen in de wekelijkse bijeenkomsten. Aidan Dunne heeft zijn hele leven gewacht op zijn promotie tot schoolhoofd, die er niet kwam; nu probeert hij zijn zelfrespekt te herwinnen. Signora, die drieëntwintig jaar geleden de man van haar dromen achterna ging, is nu teruggekomen naar haar geboortestad. Samen nemen zij het initiatief tot een avondcursus die mensen met een zeer verschillende achtergrond aantrekt. Zij komen allemaal naar de avondschool, maar zij leren veel meer dan waarvoor zij gekomen zijn. Tegen de tijd dat de leerlingen op reis gaan naar Rome, is ieders leven dramatisch veranderd.

MEMBER RECENSIES

• Familiegeheim