Valse salie RECENSIE

Valse salie is het hartverscheurende levensverhaal van Roos Boum. Het boek is prachtig uitgevoerd, met een prachtige cover en stevig, zwaar papier voor een paperback.
Het verhaal dat Roos beschrijft is ongelovelijk. Haar moeder sleept haar als kind constant naar de dokter waarbij ze totaal geen aandacht voor haar dochter heeft als ze het zoveelste onderzoek moet ondergaan. Dit houdt niet op als ze gaat puberen en zelfs daarna presteert ze het Roos mee te slepen naar artsen en het gesprek te leiden. Roos weet niet beter en ondergaat alles, ook al voelt ze instinctief aan dat er iets niet klopt.
Ik kan het verhaal eigenlijk niet samenvatten. De ontelbare verhalen en voorbeelden in dit boek vertellen alles.
Roos heeft het boek voor een deel vanuit haar moeders perspectief geschreven. Deze stukken vond ik zelf iets minder geloofwaardig, ze zijn te zeer gekleurd door het beeld dat Roos van haar moeder heeft. Het grootste deel van het boek is vanuit Roos zelf geschreven, waarin ze op een pakkende manier haar verhaal vertelt. Het wordt nergens langdradig, ondanks dat het boek een leven van veertig jaar beslaat. Hoewel haar jeugd voor de buitenwereld normaal lijkt, is het van binnenuit gezien een verschrikking.
Ik kon het boek niet wegleggen voor ik het uit had. Toch heb ik moeite heb boek aan te raden; wat erin staat, wil je eigenlijk niet weten...

Valse salie

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Een moeder die vecht voor het leven van haar dochtertje en haar van arts naar arts sleept. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar soms is iets niet wat het lijkt. Waarom kunnen artsen maar geen afwijking vinden? Roos' moeder hield niet van haar dochter, maar van de aandacht die zij als moeder kreeg van het medisch personeel. In de autobiografische roman Valse salie blikt Roos Boum terug op een jeugd die verziekt werd door een moeder met het syndroom van Münchhausen by proxy.

MEMBER RECENSIES

• Vier de zomer met Janneke Philippi

• Alles wat beweegt - Susan Smit