De liefdespolitie

Martina Paura heeft een vervolg geschreven op haar debuutroman Man van de maand. Wederom een flinke pil: 445 bladzijden. Dit vervolgboek heeft gelukkig wel alle chicklit elementen. Ook goed betaalbaar: nog geen tien euro, inclusief een extra gadget: Mijn beste vriendinnenboekje.
Pia heeft het voor elkaar: een vaste aanstelling als redactrice bij XX, een geweldige relatie met Max (haar eigen kunstenaar) en een mooie plaats om met hem samen te wonen en aan de toekomst te beginnen. Pia zou Pia niet zijn als alles wat stabiel lijkt in haar leven plots op losse schroeven komt te staan. Het begint al met haar woongenot: de broer van Max, Crocks, woont bij hen in en bezorgt haar een hoop kopzorgen. Het liefst zou ze hem koppelen aan haar beste vriendin Tanja, maar die heeft daar zo haar bedenkingen over. Haar nieuwe hoofdredacteur (een knappe vrijgezel) heeft bedacht dat zij samen met Beate (haar vijand) de Liefdespolitie gaat vormen. Lezeressen die genoeg hebben van hun partner kunnen bij hen aankloppen voor een gedegen advies. Pia besluit om haar omgeving niet te informeren over haar nieuwe taak. Hierdoor ontstaan er hilarische situaties. Haar eigen gevoelsleven gaat over de kop. Heeft ze nu wel de juiste man getroffen of moet ze het zoeken bij die nieuwe? Hoe is het toch mogelijk dat haar weegschaal steeds een hoger gewicht aangeeft? Stelt ze haar ouders teleur? En wie is nou eigenlijk haar beste vriendin?
Het concept is duidelijk: Heb je als vrouw een probleem met een man, dan schakel je de liefdespolitie in. Het boek behandelt per hoofdstuk een probleem: de broer, de collega, de nieuwe chef, de zwijger, de jaloerse, de grabbelaar en ten slotte op bladzijde 384, de liefdesagente, waarin haar vriend Max gebruik maakt van de mogelijkheid zijn relatie met Pia aan de kaak te stellen.
Het is een luchtig verhaal hoewel het wat traag op gang komt. Op bladzijde 147 start pas het eigenlijke verhaal. Pia gaat een weekje in huis bij de vrouw die een ‘probleemman’ heeft. De verwikkelingen zijn soms onvoorstelbaar, maar wel erg vermakelijk. Vooral de uitdrukkingen die Martina Paura gebruikt om Pia gestalte te geven zijn erg leuk. Bijvoorbeeld: ‘Mannen! Horloges zo groot als koekenpannen om hun pols, maar altijd het juiste tijdstip missen!’ De Liefdespolitie is misschien niet helemaal realistisch, maar het concept is wel helemaal van deze tijd!