Als je dit leest, ben ik dood RECENSIE

In Als je dit leest, ben ik dood neem je een kijkje in het boek van Sam, een 11-jarig jongetje dat leukemie heeft en daaraan zal overlijden.
In opdracht van zijn lerares begint Sam over zichzelf te schrijven. Hij vind het zó leuk, dat hij besluit om een heel boek te schrijven. Als je dit leest, ben ik dood is daarvan het resultaat. Hoewel het boek een fictief verhaal is, is het toch erg aangrijpend. Immers, het is ongelooflijk confronterend om te moeten lezen hoe een klein jongetje al zoveel mee heeft gemaakt en ook geen toekomst meer heeft om naar uit te kijken.
In zijn boek schrijft hij in dagboekvorm over zijn belevenissen. Hij houdt van wetenschappelijke feiten en lijstjes maken. Hij maakt onder andere een lijst van dingen die hij nog zou willen doen. Ook maakt hij een lijst van vragen waar niemand antwoord op weet. Met zijn vriend Felix – die ook kanker heeft – probeert hij zoveel mogelijk dingen van zijn lijstje af te strepen of te beantwoorden. Het is ook heel ontroerend om te lezen hoe zijn omgeving op hem reageert. Zijn moeder die overbezorgd is, zijn vader die door zijn emoties compleet dichtklapt, zijn zusje die minder aandacht krijgt dan ze nodig heeft en zijn familie die hem overlaadt met cadeautjes.
Dit boek is zeer geschikt voor de hele jonge lezers. Misschien is het onderwerp wel een beetje zwaarmoedig, maar de schrijfstijl is niet overdreven sentimenteel. Het is eigenlijk zelfs behoorlijk informatief, kinderen worden met zo’n boek toch een beetje wijzer over de wereld. De manier van schrijven is best kinderlijk, Sam is immers de fictieve schrijver van het boek en hij is pas elf jaar oud. Maar de onderwerpen waarover hij schrijft zijn heel volwassen en soms zelfs een beetje filosofisch. Hij denkt over dingen na en stelt vragen, die bij mij nog niet eens zouden zijn opgekomen. Daarom is het juist een heel realistisch en aandoenlijk verhaal. Maar toegegeven, het kan voor de wat oudere lezers soms ook wel een beetje saai aandoen. Ik, daarentegen, heb ik het boek in één adem willen uitlezen, zo werd ik door de kleine Sam in z’n greep genomen. Ik zal me hem nog lang kunnen herinneren en ik raad iedereen aan dit boek ook te lezen! Duidelijk dus géén chicklit, maar wel een jeugdboek dat voor jong en oud een must-have is om in de kast te hebben staan.

Als je dit leest, ben ik dood

Sally Nicholls

1 juni 2010

ISBN 9789026128318
    Uitgever De Fontein
    191 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Ways to live forever

De Fontein

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Als je dit leest, ben ik dood is een aangrijpend boek van Sally Nicholls over een jongen met leukemie. Sam weet dat hij binnenkort dood zal gaan. Hij begint aan een boek waarin hij de laatste maanden van zijn leven beschrijft. In zijn boek verzamelt hij wensenlijstjes en lijstjes met feiten. Ook stelt hij vragen waarop niemand ooit antwoord kan geven. Een ontroerend boek, vol humor.

Als je dit leest, ben ik dood van Sally Nicholls is een boek dat je bijblijft.

- Leeftijd: 12+