In zeven sloten

Astrid Harrewijn heeft een succesvol debuut op haar naam staan, nadat ze hiermee de Jill Mansell-schrijfwedstrijd had gewonnen. Het was zelfs zó succesvol, dat een tweede boek inmiddels alweer in de schappen ligt. In zeven sloten is minstens zo leuk als het eerste boek van deze Jill Mansell in spé!! Wat zeg ik: hij is nóg leuker!
Christel is een snelle en hippe reclamevrouw. Maar wanneer ze in een vlaag van verstandsverbijstering gezegd heeft dat ze op sabbatical wil, is er geen ontkomen meer aan. Uit schaamte laat ze iedereen geloven dat ze dit écht wil en voor ze het weet raakt ze verstrikt haar eigen web van leugens. Want het is immers helemaal niet zo vanzelfsprekend dat deze stadse meid slechts in het gezelschap van haar rugzak de wereld rond reist. Daarom besluit ze zich een half jaar lang te verschuilen in… Friesland! Ze mailt met ene Pim, die de avonturen van zijn échte wereldreis met haar deelt, zodat ze haar familie en vrienden op de hoogte kan houden van haar nep-reis. Het is natuurlijk niet verwonderlijk dat ze in het afgelegen dorpje in Friesland meer leert over zichzelf, dan ze had verwacht.
Tja, ik kan niet ontkennen dat de opzet van dit verhaal de dertiende in een dozijn is, maar dat heb je nou eenmaal al gauw met het genre chicklit. Toch wijkt Harrewijn af van de standaard formule, en weet ze met een goede dosis authentieke Hollandse humor, voorspelbare maar toch komische verwikkelingen en een trendy sfeertje een fantastisch boek neer te zetten. Personage Christel kan de vloer aanvegen met Bridget Jones of Becky Bloomwood! We hebben onze eigen Hollandse icoon gevonden! In zeven sloten is (hoe cliché dat ook klinkt) écht een lekkere feel-good boek. Zelden word ik zó meegezogen in een verhaal, dat ik uren achter elkaar in mijn heerlijke relaxstoel zit te lezen en de tijd daarbij vergeet. Maar het is Astrid dit keer met vlag en wimpel gelukt!