Onder mijn hoede

Rocky en haar man Bob staan midden in het leven. Ze houden van elkaar en hebben beide een baan en een leven waar ze zich goed in kunnen vinden. Totdat het noodlot toeslaat: Bob krijgt een hartaanval. Rocky probeert haar man nog te reanimeren, maar daar is het al te laat voor. Ze neemt het zichzelf behoorlijk kwalijk dat haar man is overleden. Ze loopt weg van haar huidige leven en vertrekt naar een eiland voor de kust van Maine. Daar huurt ze een huisje aan het strand en neemt een baan als dierenwachter aan. Een nieuw leven met nieuwe vrienden die de oude Rocky, van voor het overlijden van Bob, niet kennen. Op het eiland krijgt ze een hechte band met diverse bewoners en na verloop van tijd durft ze weer te leven. Het verdriet van het overlijden van Bob vervaagt langzaam.
Onder mijn hoede is een erg psychologisch boek. Dat is ook niet gek als je bedenkt dat de schrijfster psychologe is. Daardoor hebben alle hoofdpersonen wel iets wat soms iets te erg wordt doorgetrokken. Sommige problemen van hoofdpersonen waren in mijn ogen ook niet echt relevant voor het verhaal. Mede daardoor en door de manier van schrijven, merk je dat het een echte Amerikaanse schrijfster is. Daarentegen is het boek wel reuze spannend. Als je eenmaal in het verhaal zit, blijf je doorlezen! Cooper, de hond, gaat een heel eigen verhaal leiden en het is prachtig om vanuit zijn gezichtsveld het verhaal te lezen. Ook al hou je niet van honden, van deze ga je vanzelf houden! Het is een boek met diepgang en diverse confrontaties, maar bovenal het lezen waard. Omdat het in mijn ogen niet echt onder het genre chicklit (35+) valt, geef ik het boek "maar" 3,5 hartjes!