Het geheim van de quilters RECENSIE

Het geheim van de quilters is het 5e boek in de Quiltclub-serie van Jennifer Chiaverini. Deze serie draait om Sylvia, die samen met Sarah in haar ouderlijk huis een quiltkamp heeft opgericht. In elk deel komen we meer te weten over het verleden van Sylvia en het huis. Deze keer vindt Sylvia het dagboek van de zus van haar overgrootvader, waarin ze leest over het begin van de familie Bergstrom in Amerika. Het zijn eigenlijk 2 verhalen die door elkaar heen worden verteld. We lezen fragmenten uit het dagboek van Gerda en kijken daarnaast ook mee met het leven van Sylvia en hoe zij met die informatie omgaat. De boeken zijn los van elkaar te lezen, in dit boek wordt jammer genoeg wel minder uitgelegd en verteld over wat er in de vorige delen is gebeurt. Zo worden de personages minder geïntroduceerd en is het begin is nogal plotseling. Voor degene die de andere boeken niet hebben gelezen, kan het daardoor misschien wat verwarrend en vaag overkomen. En je mist ook bepaalde informatie als er over de voorgeschiedenis van de familie Bergstrom wordt gepraat. Jammer, want zo heeft het boek aan nieuwe lezers minder te bieden. Ook miste ik de gezelligheid van de vorige boeken een beetje. In dit deel draait het om Sylvia en het dagboek van Gerda, en niet meer om de personen die langskomen voor het quiltkamp of de andere leden van de quiltclub. Het is wat lastig uit te leggen, maar het voelt eenzamer aan. Gelukkig zijn er nog wel een boel dingen die het boek wel de moeite waar maken. Als je eenmaal met de reeks bent begonnen, wil je ook de rest van de geschiedenis weten. En in dit deel komen we weer enorm veel te weten, waardoor er weer wat puzzelstukjes op hun plaats vallen. En Chiaverini schrijft nog steeds enorm goed en meeslepend. Ze weet precies hoe ze geschiedenis en cultuur moet combineren zonder dat het een saai feitenboek wordt. Voor de lezers van de vorige delen is dit zeker weer een aanrader, als je eenmaal door het quiltvirus bent gepakt, kun je niet meer ophouden. Voor de lezers die niet bekend zijn met de quiltserie, is het misschien handiger om met het eerste deel te beginnen.

Het geheim van de quilters

Jennifer Chiaverini

21 maart 2008

ISBN 9789069748641
    Uitgever Arena
  • Oorspronkelijke titel:

The runaway quilt

Arena

1  2  3  4  5

Sylvia Compson richtte enkele jaren geleden samen met Sarah McClure de quiltclub op. Haar familielandgoed Elm Creek Manor is sindsdien de thuisbasis van de quilters. Wanneer Sylvia op een dag de vliering opruimt, vindt ze drie prachtige oude quilts en het dagboek van een van haar oudtantes. Aarzelend begint Sylvia te lezen in haar familiegeschiedenis; haar voorouders blijken in de vroege jaren van Elm Creek Manor gevluchte slaven in veiligheid te hebben gebracht door ze onderdak te bieden.
    Elke pagina van het dagboek leidt weer tot nieuwe vragen, en uiteindelijk besluit Sylvia om haar vriendinnen van de quiltclub te vragen haar te helpen de familiegeschiedenis in kaart te brengen. Dan pas kan ze het verleden van haar familie onder ogen zien.