Gossip Girl The Prequel: Gemaakt voor elkaar RECENSIE

Sinds het laatste boek van Gossip Girl zijn er veel nieuwe dingen op haar pad gekomen. De tv-serie is in Nederland nu een feit en ik denk dat iedere Gossip Girl-fan tussen het lezen door aan de buis geplakt zit om de mooie mannen en meiden te bekijken in deze geweldige serie! Dat de serie iets anders verloopt dan de verhaallijn in de boeken, nemen we dan maar op de koop toe. Wie zegt dat de serie niet veel beter is dan het boek? En er wordt in het nieuwe, tiende deel Gemaakt voor elkaar nog eens een schepje bovenop gedaan, want het tiende deel is geen vervolg op het laatste boek, maar juist een voorloper van het prille begin. In deze zogeheten prequel lezen we hoe het de personages vooraf ging: waarom Serena daadwerkelijk naar kostschool is gegaan, hoe Blair en Nate bij elkaar zijn gekomen, hoe de borsten van Jenny zo groot zijn geworden en hoe Nate zijn eerste stikkie rookte. Maar ook waarom Vanessa haar hoofd kaalschoor en hoe Dan is begonnen met gedichten schrijven… Kortom: eindelijk antwoord op een aantal nog onbeantwoorde vragen en soms zelfs sensationele onthullingen, want bij Gossip Girl blijft natuurlijk niets geheim.
Ik moet eerlijk bekennen dat het een eeuwigheid duurde voordat ik het boek uithad. Of dat nu komt doordat ikzelf niet veel aan lezen toekwam, of dat het boek een beetje rauw is: het is mij om het even. Feit is dat dit boek me minder goed is bevallen dan de eerdere boeken. Doordat je de personages en hun toekomst al kent, is het minder sensationeel als je gewend bent. Hoewel sommige wendingen ineens heel anders blijken te zijn gegaan dan je dacht, vond ik het er zelf soms té dik bovenop liggen of juist té ver gezocht. Cecily gaat net iets te ver door, waardoor het vaak niet meer zo aannemelijk overkomt. Daarnaast heb ik me soms ook vreselijk geërgerd aan het ontelbaar aantal bijvoeglijke naamwoorden in 1 zin. Ik struikelde tijdens het lezen regelmatig over mijn eigen woorden door de zeer gedetailleerde omschrijvingen van een kledingstuk of haarkleur, en dat las niet altijd even lekker weg.
Mijn kritische kanttekeningen daargelaten is het totaalplaatje van dit boek toch gewoon weer een juweeltje voor de Gossip Girl-liefhebbers en is het absoluut een must-have om je Gossip Girl-collectie compleet te maken!

Gossip Girl The Prequel: Gemaakt voor elkaar

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Dit deel van de populaire Gossip Girl-serie, dat zich afspeelt in het eerste jaar op Constance Billard, onthult alle geheimen van de hete en zwoele zomer waarin de intrigerende driehoeksverhouding tussen Blair, Serena en Nate begint. Lees hoe Blair voor het eerst zoent met Nate, de werkelijke reden van Serena's vertrek naar het internaat en hoe de legendarische Gossip Girl-column begon. Mythen uit de eerste negen delen worden doorgeprikt. Wat je tot dusverre gelezen hebt, blijkt niet altijd te kloppen. Het blijft tenslotte Gossip Girl...

- Leeftijd: 14+