Zoete wraak RECENSIE

Kate’s liefje van de middelbare school, Jake Sharpe, heeft haar enorm gekwetst. Hij ging er vlak voor het grote eindexamenfeest zonder reden zomaar ineens vandoor. Om alles nog erger te maken, werd hij daarna een superberoemde rockster en verdient hij nu bakken met geld met liedjes over Kate en haar familie. Als Kate, inmiddels 29 en nog steeds single, hoort dat Jake weer in Croton is, het dorp waar ze zijn opgegroeid, gaat ze naar haar ouders en zint ze op wraak. Ze zal hem eens even goed de waarheid vertellen.
In het boek lees je beurtelings hoofdstukken over het heden en het verleden. Zo krijg je alles te weten over Kate en Jake’s relatie op de middelbare school en lees je ondertussen ook hoe het in het heden verdergaat met Kate’s wraakactie.
Na Dagboek van een nanny waren de verwachtingen voor Zoete wraak hooggespannen. Toch is dit boek niet van hetzelfde kaliber. Als lezer krijg je een overdosis aan personages voorgeschoteld die allemaal niet heel goed uit de verf komen. Het is soms moeilijk om te volgen wie wie is en ook blijven de karakters allemaal erg aan de oppervlakte. Bovendien kan de hoofdpersoon nogal wat irritaties opwekken. ‘Get over it!’, is iets wat je als lezer op een gegeven moment denkt. Want hoe geloofwaardig is het dat je dertien jaar later nog zo zit met één of andere halfbakken relatie die je op de middelbare school had? Zoete wraak is een niet onaardige standaard chicklit, maar er mist gewoon iets. Dit kan ook aan de Nederlandse vertaling liggen, die af en toe tenenkrommend slecht is. Kortom: leuk, vermakelijk, maar niet zo’n topper als Dagboek van een nanny.

Zoete wraak

1  2  3  4  5

Wanneer je oude liefde een wereldberoemde ‘rock star’ wordt, is dat bijzonder. Zijn gezicht is te zien op elke tijdschriftcover en op tv worden zijn clips vertoond. Vreemder is het, wanneer deze geliefde in zijn hits zingt over jullie relatie, het ene lied nog onthullender dan het andere. Het overkomt Kate met ex-vriendje Jake. Wanneer Kate na tien jaar eindelijk de mogelijkheid krijgt Jake hiermee te confronteren, grijpt ze die ook met beide handen aan.

MEMBER RECENSIES

• De perfecte Preston

• Boeken winnaars Pulitzerprijs 2021 bekend