Gestrand!

Amy Baker is een mooie, gezonde en slimme jonge vrouw. Zij ziet zichzelf echter niet zo. Zij vindt van zichzelf dat ze oninteressant, onaantrekkelijk en moddervet is. Haar zelfbeeld is zo negatief dat ze nooit uitgaat en al tijden geen relatie heeft gehad. Ze durft niets te ondernemen, totdat haar oude huisgenootje een boek schrijft waarin ze zichzelf herkent. Het boek is niet positief, waardoor Amy met de neus op de feiten wordt gedrukt. Ze zorgt voor haar oma en woont er zelfs. Ze realiseert zich dat het zo echt niet langer kan. Ze besluit op reis te gaan om haar omgeving, maar vooral zichzelf, te bewijzen dat ze wel lef heeft en niet is vastgeroest in haar gewoonten. Ze heeft echter een uitstekend ontwikkeld gevoel om te verdwalen, waardoor ze zwaar in de problemen komt. Ze strandt, zonder geld en kleren, op een tropisch eiland en wilt het liefste direct naar huis vliegen, maar dat zou betekenen dat alles wat in het boek staat klopt. Dat Amy inderdaad eigenlijk een nietsnut is. Amy zoekt een tijdelijk baantje en komt als huishoudster bij een kluizenaar te werken. Haar werkgever is een zonderlinge man die zich aan niemand wil laten zien. Langzaam groeit er iets moois tussen de twee, maar dan blijkt dat de kluizenaar een groot geheim met zich meedraagt. Het is maar de vraag of het dan ooit nog goed komt tussen die twee.
Gestrand! is een boek dat niet gemakkelijk wegleest. Er worden veel woorden gebruikt om iets uit te leggen en dat maakt het lezen soms wat verwarrend. Wanneer je er eenmaal aan gewend bent, dan leest het een stuk sneller. Af en toe worden de details wat te veel uitgewerkt, wat niet ten goede komt voor de vaart in het verhaal. Wel prettig is dat je op deze manier een goed beeld hebt van de omgeving en de personages. Het is dus bijna alsof je ze echt kent. Amy is nogal een verlegen, in eerste instantie dommig, meisje die zo naïef is dat je je bijna niet kan voorstellen dat ze zo nog bestaan. Aan de andere kant is dat ook wel weer hartveroverend en op veel vlakken waarschijnlijk erg herkenbaar voor velen. Een heerlijke, bijna ouderwetse, chicklit: goed te gebruiken tijdens deze regenachtige lente.