Vriendjes, vrijheid en andere valkuilen RECENSIE

Vriendjes, Vrijheid en andere Valkuilen vertelt het verhaal van de 17-jarige V. Dit boek gaat verder waar Studie, Seks en Sla is geëindigd. V’s tante Mara (die ongeveer even oud is als V.), gaat op zichzelf wonen en de moeder van V. vertrekt om met haar nieuwe vriend samen te gaan wonen. De losbandige tiener V. wordt bij haar opa en oma ondergebracht. Door haar moeilijke jeugd, gedraagt V. zich als een ontspoorde tiener. Wanneer ze haar vriendje Sam ontmoet, gaat ze langzaam weer de goede kant op. Doordat V. in haar leven bijna ieder jaar verhuisd is, laat ze niet snel mensen dichtbij zich komen. Ze kan er dan ook niet mee omgaan als haar vriendje laat merken dat hun verkering vrij serieus is. Wanneer de zomervakantie aanbreekt, besluit V. haar moeder op te zoeken. V. is al vaak door haar moeder teleurgesteld, maar wil haar moeder nog één kans geven. Tijdens de duizenden kilometers lange autorit, wordt V. letterlijk volwassen.
Het boek leest erg makkelijk weg, maar heeft dan ook een groot lettertype. Als tiener zul je V. en haar leven meteen al herkennen en als twintiger zul je tijdens haar trip echt met haar mee gaan leven. Het verhaal is humoristisch geschreven, bestaat uit korte hoofdstukken en bevat een aantal mailtjes. Het einde van het boek geeft zowel een bevredigend, als een nieuwsgierig gevoel, dus laat het volgende deel maar komen!

Vriendjes, vrijheid en andere valkuilen

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Op de avond van haar diplomauitreiking kijkt V reikhalzend uit naar het weerzien met haar moeder Aimee, die haar anderhalf jaar geleden bij haar grootouders heeft achtergelaten om haar nieuwste geliefde achterna te reizen naar Texas. Als Aimee niet komt opdagen, reageert V haar teleurstelling of op haar vriendje Sam. De dag erna voelt V zich verschrikkelijk. Ter afleiding neemt V Aimees uitnodiging aan om de zomer in Texas door te brengen, en ze begint aan een lange, eenzame reis dwars door Amerika.

- Leeftijd: 12+

MEMBER RECENSIES

• Klem