Waanzinnig liefdesdagboek RECENSIE

In Waanzinnig liefdesdagboek is de hoofdrol weggelegd voor Kelly Ann. Zij is zielig, vindt ze zelf. Ze is niet blond, ze heeft pukkels, iedereen om haar heen heeft verkering en ook heeft ze een oerstomme zus. Ze besluit om al haar frustraties op te schrijven in een dagboek. Kelly Ann heeft overigens niet alleen maar frustraties, ze is namelijk ook verliefd. Op G. Echt de mooiste jongen van de klas. Dat G. haar niet ziet staan en haar gebruikt om zijn huiswerk gemaakt te krijgen, dat interesseert Kelly Ann niet. Zij begrijpt niet dat anderen hem egoistisch of onaardig vinden, G. is een tere, onbegrepen ziel. Een jaar lang houdt ze haar dagboek bij, zodat we een goed beeld krijgen van alles wat er gebeurd in haar leventje. Dit boek is Het dagboek van Bridget Jones, maar dan voor tienermeiden. Veel verhaallijnen lijken ongelooflijk op elkaar, alleen zijn ze in Waanzinnig liefdesdagboek in een middelbare school-jasje gestoken. Een beetje flauw is dat wel, eigen creativiteit van auteur Liz Rettig was wel op prijs gesteld. Aan de andere kant, het is een boek voor 14-jarigen en die vallen nog niet in de Bridget Jones-leeftijdscategorie. Verder is dit een zeer vermakelijk boek en mooi vormgegeven, niet in de laatste plaats de kaft. Het leest echt als een dagboek, maar wel één die is geschreven door een puber die bijzonder goed kan schrijven. Tijdens het lezen dacht ik terug aan mijn eigen middelbare school-tijd, waar ik met dezelfde problemen te kampen had als Kelly Ann. Alleen was ik wel blond. Een heel herkenbaar boek.

Waanzinnig liefdesdagboek

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Kelly Ann heeft: een vriendin die alleen date met grote domme jongens, een vriendin die overal sarcastisch over is, een goede vriend die alleen van voetbal houdt, een grote liefde die alleen maar zo snel mogelijk seks wil, een zus die onverwachts zwanger raakt, een moeder die een navelpiercing neemt... Kortom, stof genoeg om een dagboek over bij te houden.

• Fictie top 6: maart 2021

• Golden Globes 2021 winnaars en hoogtepunten

• Spectaculaire Shadow and Bone trailer onthuld door Netflix