Liever niet verliefd RECENSIE

Anne is verliefd op Bram, de veel oudere baas van de dierenwinkel waar ze af en toe werkt. Haar ouders en vriendinnen kunnen dat maar moeilijk begrijpen. De achterflap en het begin van het boek doen je als lezer denken dat Anne en haar vriendinnen een jaar of zestien zijn. Ze wonen nog bij hun ouders, krijgen op hun kop van hun moeder als ze te laat zijn voor het eten, gaan met de trein naar de grote stad om te shoppen en zeggen van die Tina-dingen als ‘Laten we eens lekker melig doen’. Maar wat blijkt: Anne en haar vriendinnen zijn al 22! Misschien ligt het aan het feit dat het zich afspeelt in de provincie, waar veel meiden tijdens hun studie of eerste baantje nog bij hun ouders wonen. Maar zelfs al was het een tienerboek, dan is Liever niet verliefd nog steeds geen topper. De scherpe humor en ironie die kenmerkend is voor een goede chicklit, ontbreekt volledig. Ook blijven de karakters eendimensionaal. Rianne Verwoert durft bovendien haar fantasie niet te gebruiken als het op seks aankomt. De eerste keer tussen Anne en Bram is voor de lezer niet bepaald een hoogtepunt. Op het moment dat het verder dreigt te gaan dan zoenen, spoelt Verwoert de film een paar uur vooruit en deelt ze ons mee dat de hoofdpersonen ‘het bed hebben gedeeld’. Jammer, daar had veel meer pit in mogen zitten! Ook komen de dialogen soms erg onnatuurlijk en gekunsteld over. Daar blijkt maar weer uit dat schrijven een kunst is en dat niet iedereen het zomaar kan. Er is maar weinig goede volwassen Nederlandse chicklit en helaas valt Liever niet verliefd niet in die categorie. Het is een aardig verhaaltje dat lekker vlot wegleest, maar aan de schrijfstijl moet nog hard getimmerd worden. Er is al een tweede boek van Rianne Verwoert in aantocht, waarin ik hoop dat zij zich iets meer richt op de doelgroep: volwassen, jonge vrouwen die méér willen dan alleen een aardig romannetje.

Liever niet verliefd

1  2  3  4  5

Anne is verliefd! En niet op een klasgenoot of buurjongen, nee, op Bram, de baas van haar zaterdagsbaantje! En ja, het is wederzijds. Haar vriendinnen verklaren haar voor gek, want hij is toch veel te oud, maar Anne gaat er helemaal voor. Haar Bram is de leukste, liefste, mooiste, beste… en de ware, voor altijd. Voor altijd? O ja? Nou, dat zullen we nog wel eens zien. Of komen er toch scheurtjes in hun relatie? Check it out!!