Standplaats Jeruzalem | Al Quds RECENSIE

Standplaats Jeruzalem / Al Quds is het verslag van de vier jaren die Nadette de Visser in Jeruzalem doorbracht als journaliste. Vergeleken met de andere boeken in deze "Standplaats-reeks" heeft Nadette ervoor gekozen de nadruk te leggen op hoe het is als journalist om in dit land te wonen. Ze vertelt wat er zoal gebeurt op nieuwsgebied en stipt hier en daar de gebruiken van Israëliërs en Palestijnen aan. Hoe het is om als vrouw in dit land te werken, daaraan wordt slechts een klein hoofdstuk gewijd. Hoe het is om in een onbekend land te starten als freelancer, daaraan wordt nauwelijks aandacht besteed. Twee onderwerpen die ik altijd zo leuk vind om aan te treffen in de boeken in deze reeks.
Vorige maand heb ik toevallig het boek Het zijn net mensen van Joris Luyendijk gelezen. Iets wat misschien niet zo handig was. Of toch wel...
Qua timing sluiten de boeken van Joris en Nadette goed op elkaar aan; Nadette komt ongeveer aan in Israël op het moment dat Joris vertrekt. Qua inhoud sluiten de boeken ook goed op elkaar aan; beide boeken gaan vooral over het nieuws en het leven als journalist. Maar Joris Luyendijk is daar in het voordeel. Joris legt in zijn boek de situatie in Israël heel goed uit. Nadette verwacht nogal wat basiskennis van haar lezers over Het Conflict. Iets wat me, ondanks dat ik het boek van Joris net uit heb, nog moeite kostte. Wie woonde er nou ook weer in West-Jeruzalem en wie in Oost? En wanneer ben je links- of rechts-georiënteerd is in Israël?
Nadette de Visser is absoluut beter met woorden dan Joris. Ze schrijft mooie zinnen en als lezer zal je genieten van haar beschrijvingen en details. Maar helaas moet ik bekennen dat, op het nieuws uit de vier jaar dat Nadette in Jeruzalem woonde na (wat ik ook in de krant had kunnen lezen), dit boekje niet zoveel toevoegt aan wat Joris al geschreven heeft.

Standplaats Jeruzalem | Al Quds

Nadette de Visser

31 augustus 2008

ISBN 9789068325997
    Uitgever KIT
  • Ondertitel:

Van onze correspondent

KIT

Reizen

1  2  3  4  5

Journaliste Nadette de Visser woonde bijna vier jaar respectievelijk in Israëlisch West-Jeruzalem en in Palestijns Oost-Jeruzalem (oftewel Al Quds). In Van onze correspondent. Standplaats Jeruzalem/Al Quds beschrijft ze haar observaties als freelance correspondente en de dagelijkse beslommeringen als expat. Al snel wordt duidelijk hoezeer haar perspectief op Het Conflict aan veranderende omstandigheden onderhevig is.

MEMBER RECENSIES

• Moed!

• Moed!