Zoals ik het zie RECENSIE

Dit boek is anders dan de meeste chicklit. Of misschien is het eigenlijk helemaal geen chicklit. Maar een mooi boek, dat is het zeker. Per hoofdstuk wisselt het perspectief. Het ene hoofdstuk gaat over Asif, die voor zijn jongere zusje Yasmin zorgt. Het andere hoofdstuk gaat over de opstandige Lila die zo min mogelijk met haar kleine zusje te maken wil hebben. En dan is er nog Yasmin zelf, het jongere zusje met het syndroom van asperger, een aan autisme gerelateerde stoornis. Hun hele leven hebben Asif en Lila rekening moeten houden met Yasmin. Door haar autisme moest alles via vaste routines verlopen en konden zij nooit de dingen doen die zij leuk vonden. Dit nemen zij hun moeder, maar ook Yasmin, kwalijk. Zeker nu hun moeder is overleden en Asif voor Yasmin zorgt komt hij nauwelijks aan een eigen leven toe. In de loop van het verhaal leer je Asif en Lila, maar ook Yasmin steeds beter kennen. Alle drie de perspectieven zijn totaal verschillend en juist dat maakt dit boek zo mooi om te lezen. Eén situatie wordt door drie mensen anders geinterpreteerd door de invulling die Asif en Lila eraan geven, maar ook doordat Yasmin deze invulling niet kán geven omdat zij zich niet kan verplaatsen in anderen en moeite heeft met het voelen of herkennen van emoties. Als lezer leer je over autisme, maar daarnaast is het ook een mooi verhaal over drie mensen die op zoek zijn naar zichzelf en van zichzelf moeten leren houden om weer van elkaar te kunnen houden. Op mij heeft dit boek heel veel indruk gemaakt.

Zoals ik het zie

Roopa Farooki

9 september 2011

ISBN 9789032512880
    Uitgever De Kern
    304 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Way Things Look to Me

De Kern

1  2  3  4  5

Yasmins broer is 23 en zijn leven is verre van rooskleurig. Omdat zijn ouders zijn overleden, woont hij weer thuis om voor zijn autistische zusje Yasmin te zorgen. Zijn leven wordt nu beheerst door orde en routine. Yasmins zus is het huis ontvlucht en zet zich af tegen hun moeilijke jeugd. Ze fladdert van man naar man, van baantje naar baantje en is geobsedeerd door haar uiterlijk. En dan is er Yasmin, die geen idee heeft van de wrokgevoelens van haar broer en zus. Een meisje dat muziek hoort in kleuren en zich veel herinnert dat haar hoofd pijn doet. Een meisje dat niet gelukkig is en een verwoestend plan heeft bedacht.