Verminkt RECENSIE

Chantal is veertien en heeft liefdesverdriet. Ze ging met Bart, maar die is nu met Myrthe. En Chantal heeft ook nog eens ruzie met haar beste vriendin Brenda. Ze hoort nergens meer bij. Ze is jaloers op Myrthe. Zij is mooi, aardig, populair en ze zingt in de schoolband. En Bart is haar vriendje… Chantal probeert wanhopig vriendschap te sluiten met het groepje van Bart en Myrthe en wordt heen en weer geslingerd tussen jaloezie en onzekerheid. Maar dan gebeurt er in Chantals bijzijn iets vreselijks met Myrthe. Ze wordt verteerd door schuldgevoel: is het haar schuld?
Verminkt is een mooi, vlot geschreven verhaal, maar het duurt wel lang voordat er vaart in komt. In het begin draait het vooral om Chantals uitgekiende pogingen om dingen voor elkaar te krijgen: saxofoonles, bij de schoolband komen, mee naar een feest. Maar na het ongeluk van Myrthe wordt het verhaal ineens aangrijpend en ontroerend en bezorgt het je kippenvel. Deze gebeurtenis is een soort wake-up call voor Chantal, waardoor je als lezer meer sympathie voor haar krijgt. Jammer dat er op het einde nog een vieze kerel met lovedrugs aan te pas komt, een in mijn ogen overbodig element in het verhaal. Toch is dit boek zeker het lezen waard. Verminkt is een herkenbaar tienerboek over liefde, vriendschap, erbij willen horen en schuldgevoelens.

Verminkt

1  2  3  4  5

Wat doe je als de jongen op wie je verliefd bent gek is op een ander? Dat overkomt Chantal, Ze is verliefd op Bart, de drummer van de schoolband, maar hij niet op haar. Bart heeft alleen maar oog voor de knappe Myrthe, die ook nog eens goed kan zingen.

Leeftijd: 14+