De dolle tweeling

Enid Blyton is één van de meest succesvolle jeugdboekenauteurs van de vorige eeuw. Ze heeft wel zeshonderd boeken geschreven, waaronder de populaire series De Vijf, De Vijf Detectives, Pitty op Kostschool en natuurlijk De Dolle Tweeling, waar nu een omnibus van is uitgebracht. “Jeugdsentiment voor alle leeftijden!”, staat er op de achterflap. En dat was het voor mij ook! Als kind verslond ik de boeken van Blyton. Voor de jeugd van nu is het erg ouderwets, maar dat was het voor mij twintig jaar geleden ook al. De boeken dateren uit de jaren veertig en ook twintig jaar geleden al draaide niemand meer grammofoons en zei niemand gossie of griebels. Ik weet nog goed hoe gefascineerd ik als kind was door de Engelse kostschoolwereld van de jaren veertig en vijftig. Een school met alleen maar meisjes, die leerden naaien en hockeyen en die voor de ouderejaars klusjes moesten doen als het vuur aanmaken en sokken stoppen. Het heeft niets te maken met de snelle wereld van mp3’s, MSN en jongens, maar dat is nu juist de charme ervan. De boeken zijn op een bepaalde manier ook weer erg tijdloos. Het speelt zich volledig af binnen de beschermende muren van de kostschool. Wat er daarbuiten allemaal gebeurt met de volwassen mensen in Engeland, kom je amper te weten. In de zes boeken over de dolle tweeling gebeurt eigenlijk niet zo gek veel. Het is geen spannend verhaal dat naar een climax toewerkt. Het is meer een kijkje in het alledaagse leven op de kostschool en de coming of age van twee tieners. Toch weet Blyton de sfeer zo goed neer te zetten dat je blijft lezen. Voor volwassenen die de serie van vroeger kennen, is het echt leuk om weer een keer te lezen. En voor meiden vanaf een jaar of tien, die er mee kunnen leven dat het niet over jongens en mobieltjes gaat, is het een aanwinst voor hun boekenkast. Een must-have klassieker!

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk