Voor altijd RECENSIE

Bij het lezen van de eerste bladzijde, dacht ik ''O jammer, het boek bestaat uit brieven en emails''. ''Gewone'' romans in de ik-vorm geschreven hebben wat dat betreft meer mijn voorkeur. Na het lezen van dit boek, heb ik hier toch een andere kijk op gekregen. Wel ben ik nog steeds van mening dat je je beter kunt inleven in een verhaal wat in de ik-vorm geschreven is, maar Cecelia Ahern heeft mij toch zeer weten te boeien met haar roman. Na het eerste hoofdstuk kon ik het boek niet meer weg leggen. De brieven en emails zijn zo geschreven, dat je toch het idee hebt deel uit te maken van Rosie’s leven.
Het boek gaat over de zeer hechte vriendschap tussen Rosie en Alex. Al sinds hun vijfde jaar zijn ze onafscheidelijk. Vlak voor hun eindexamen verhuist Alex met zijn ouders naar Boston, omdat zijn vader daar een nieuwe baan heeft gevonden. Als Alex zijn belofte, door vliegvertraging niet na kan komen om met Rosie naar het eindbal in Dublin te gaan, verandert het leven van Rosie drastisch. Ze raakt zwanger van de jongen die ze alleen maar uit wraak mee nam naar het eindbal. Zullen Alex en Rosie ooit weer bij elkaar komen?
Dat laatste is ook de reden waarom je niet kunt stoppen met lezen. Ze belanden steeds weer in een andere hachelijke situatie, waardoor het echt onmogelijk lijkt om die twee ooit bij elkaar te krijgen. Omdat het boek een tijdspanne van 45 jaar beslaat, zijn sommige belangrijke momenten in het boek nogal kort omschreven, dat vind ik een beetje jammer. Daarentegen leest het boek wel heel vlot weg en blijft het spannend. Het is met recht een echte chicklit. Heerlijk romantisch leesvoer.

Voor altijd

1  2  3  4  5
    (8 stemmen)

Al sinds hun kindertijd zijn Rosie en Alex onafscheidelijk. Rosie is dan ook ontroostbaar als Alex met zijn familie van Dublin naar Boston verhuist. Rosie besluit om naar de hotelschool in Boston te gaan als ze van school af is. Zo hoeven ze elkaar maar een jaar te missen. Maar het loopt anders. Rosie raakt zwanger en blijft bij haar ouders wonen om voor haar dochtertje te kunnen zorgen, terwijl Alex met een Amerikaanse trouwt. Hun magische band houdt beiden op de been tijdens alle ups en downs in hun levens, maar geen van beiden weet of hun vriendschap de jaren en kilometers - of nieuwe relaties - zal overleven. In Rosie's achterhoofd speelt altijd de vraag of ze misschien ooitmeer hadden kunnen worden dan goede vrienden. Misverstanden, omstandigheden en pure pech hebben hen uit elkaar gehouden, maar als de ultieme kans zich aandient, zullen ze dan alles op het spel zetten voor echte liefde?