Moederland

De echte chicklit speurneuzen zullen Moederland al van ver af moeten kunnen ruiken. De typische titel, de kleurrijke en speelse cover en de achterflaptekst presenteren een boek dat 100% binnen het chicklit-genre valt, maar waarvan je dus ook misschien zou denken dat het niet veel vernieuwends te bieden heeft.
Maar deze zogeheten ''mumlit'' staat eigenlijk lijnrecht tegenover de andere moederboeken, die altijd erg vrolijk en hilarisch van aard zijn. Moederland geeft een kijkje op de niet zo leuke kant van het moederschap en het leven in een rijke buitenwijk van London. Fran Clark is 37 jaar, moeder van 2 kinderen en huisvrouw. De rijke moeders op school steken de loef af met hun perfecte leventje, want dat van Fran is allesbehalve perfect. Ze heeft een glansrijke carrière aan zich voorbij laten gaan voor het moederschap. Haar relatie met haar man zit al tijden in een diepe put, maar raakt de bodem wanneer blijkt dat hij vreemdgaat. Ze is haar postnatale depressie nooit helemaal te boven gekomen en raakt aan de drank om al haar problemen te doen vergeten.
De onderwerpen in dit boek doen nogal serieus aan, maar Maria Beaumont schrijft er erg luchtig over en weet haar personages uitstekend neer te zetten. En bij een chicklit hoort altijd een goed einde, dus in dit boek blijft die dan ook zeker niet uit.
Erg leuk is dat er niet volgens een bepaalde formule geschreven wordt, maar juist met lef en een goede dosis humor waar iedereen zich wel in kan vinden! Het begin van het verhaal komt een beetje moeilijk op gang, maar wanneer je eenmaal tegen het einde van het verhaal loopt, ben je zó verslingerd aan het boek, dat je niet wilt dat het eindigt. Ik ben aangenaam verrast door het debuut van deze schrijfster. Van mij mogen er nog wel meer boeken van haar verschijnen.