In bed

In bed valt metéén op in de boekenwinkel. De kaft heeft leuke, felle kleurtjes en een donzige roze titel. Ook de achterflap belooft veel goeds, dus de verwachtingen zijn hoog.
Het verhaal gaat over de zwangere Quinn – Q voor haar vrienden. Q is een Britse jonge advocate die naar New York is verhuisd. Daar is ze al gauw getrouwd met de overmatig ambitieuze advocaat Tom en zij verwachten nu hun eerste kindje. Haar drukke advocatenbaan moet ze opzij schuiven, wanneer blijkt dat er ernstige zwangerschapscomplicaties zijn. Ze moet de laatste 3 maanden van haar zwangerschap liggend op haar linkerzij doorbrengen. Ze mag alleen opstaan wanneer dat strikt noodzakelijk is. En hoe kom je als actieve jonge vrouw nu 3 maanden met een dikke buik in bed door? Simpel: koekjes eten, Ricki Lake kijken en gluren naar de overburen.
Haar bezigheden zijn dus niet erg noemenswaardig, maar het karakter van Q komt goed naar voren tegen de achtergrond van een bruisende, drukke stad als The Big Apple. Q is het soort Bridget Jones meets Becky Bloomwood – maar dan met een baby in haar buik, opgesloten tussen de 4 muren van haar kleine appartement. Stilzitten is dan ook erg moeilijk voor zo''n bezige bij, en al gauw bemoeit ze zich met de problemen van haar bezoek: de stiekeme relatie van haar collega met een getrouwde man en de dreigende uitzetting van haar Griekse buurvrouw en haar vrienden aan de overkant.
Haar man Tom is in het boek maar nauwelijks te bekennen en wanneer hij wél voorbij komt, is hij ook gauw weer onderweg naar zijn werk. Dag en nacht lijkt hij op kantoor te zitten, waardoor de relatie tussen hem en Q ernstig verslapt. Van romantiek en liefde proef je nauwelijks wat. Snauwen en ruziemaken zijn betere omschrijvingen voor de relaties met manlief en andere familieleden.
Ondanks de soms losse haakjes en simpele gebeurtenissen is dit boek zéér ontspannend en humoristisch geschreven. Wat mij betreft een échte en geslaagde chicklit die het lekkerst leest in bed.