Groen is het nieuwe zwart RECENSIE

We worden tegenwoordig overspoeld met websites en boeken van mensen die het allemaal net even beter weten: eet biologisch, drink groen en draag hennep-shirts. Je voelt je bijna schuldig als je in je kekke kalfsleren schoentjes stapt. Want laten we wel wezen: het is allemaal leuk en aardig, dat biologisch leven, maar ook erg duur. En aangezien de regering nog steeds geen geld geeft als je ''biologisch, heel logisch'' koopt, blijven we massaal bij het oude en vertrouwde. En als je van kleding shoppen houdt, dan zit je ook niet te wachten op een hennep-shirt, want die zijn niet mooi en al helemaal niet fashionable.
Gelukkig zijn er mensen als Tasmin Blancard, zij kunnen ons helpen. Deze modejournaliste neemt ons mee in de zoektocht naar ''fabulous fairtrade''-producten. Ze geeft geweldige tips waar je écht wat aan hebt. Ze wil niet dat je minder gaat shoppen, of alleen bij bepaalde winkels gaat winkelen, maar ze doet je ideeen aan de hand om te kiezen voor kwaliteit in plaats van kwaliteit. Ze helpt je om wat moois te maken van je eigen spullen. Maar ook krijg je recepten voor bijvoorbeeld ''eerlijke'' muffins met banaan en chocola (heerlijk!) en weet ze zelfs hoe je slank kunt worden zonder je hele salaris naar die te dure sportschool te brengen. Nieuwsgierig? De tip ga ik je niet verklappen, daarvoor moet je echt even in het boek kijken!
In overzichtelijke hoofdstukken krijg je tips, informatie en dit alles is op bijzonder geestige wijze beschreven en zelfs geillustreerd met grappige tekeningen en plaatjes. Wat dacht je bijvoorbeeld van de tips die je kunt gebruiken om je vriendinnen te imponeren zonder een ''geitenwollensokken eco-zeur'' te zijn? Ik zal er alvast één verklappen: "Als de temperatuur van het zeewater één graad zou stijgen, zouden alle koraalriffen worden verwoest". Klinkt angstaanjagend he? Zo zijn alle tips: waar, maar ozo eng. Maar daarom is het ook ongelooflijk noodzakelijk dat dit boek er is. Zonder belerend te worden wordt je toch met je neus op de krankzinnige feiten gedrukt. We zullen met zijn allen moeten werken aan een betere toekomst. En daarom kan ik je ook alleen maar aanraden om dit boek te kopen én te lezen. En als je nog niet genoeg hebt na het lezen van het boek, of je bent geinspireerd geraakt om je leven helemaal om te gooien, heeft Tasmin ook een hele lijst met websites en magazines toegevoegd, zodat je naar hartelust overal kan snuffelen.
Dit boek krijgt van mij vijf hartjes, gewoon, omdat het zo ongelooflijk noodzakelijk is!

Groen is het nieuwe zwart

Tamsin Blanchard

27 mei 2008

ISBN 9789061128960
    Uitgever Karakter
  • Oorspronkelijke titel:

Green Is The New Black
  • Ondertitel:

Dé stijlgids voor de milieubewuste fashionista

Karakter

Non-fictie

1  2  3  4  5

Groen is het nieuwe zwart is hét modeaccessoire voor iedere fashionista die zich druk maakt over het opwarmen van de aarde én de mode van het aankomende seizoen. Tamsin Blanchard neemt je in Groen is het nieuwe zwart bij de hand op je zoektocht naar 'fabulous fairtrade' producten. Ze bespreekt de principes van ethische mode en laat je zien waar je die kunt vinden.

MEMBER RECENSIES

• Siren

• How I Met Your Mother spin-off met Hilary Duff in de maak