Dromen van een Arabische lente RECENSIE

Dromen van een Arabische lente is zeker geen chicklit en is eigenlijk niet helemaal op z''n plek op deze site. Aan de andere kant is het echt een boek voor vrouwen, dus wil je ''ns iets anders lezen, en ben je geinteresseerd in het Midden Oosten, dan is dit boek zeker een aanrader!
Petra Stienen woonde meer dan tien jaar in het Midden Oosten als diplomate en haar boek is een combinatie geworden van hoe het is om als vrouw een carriere op te bouwen, hoe het is om diplomate te zijn en tot slot hoe het is om te leven in Egypte en Syrie. Natuurlijk geeft ze wel iets weg over haar persoonlijke leven, maar uiteindelijk is dit boek vooral heel erg leerzaam. Het boek is een lange zit. Hoe het komt weet ik niet; 350 pagina''s is niet bijzonder dik, en de letters zijn niet bijzonder klein, maar de informatiedichtheid is zo enorm groot. Elk hoofdstuk zit boordevol eye-openers, feiten en Petra''s strubbelingen om zowel diplomatiek te zijn, als haar nieuwsgierigheid te bevredigen. Het is heel knap dat Petra interessant blijft schrijven, want eerlijk is eerlijk, je kan nog zo geinteresseerd zijn in het Midden Oosten, het leven van een diplomate is een aaneenschakeling van ontmoetingen en niet elk hoofdstuk is even spannend. Dit boek lees je niet even tussendoor. Wel is het interessant voor een brede doelgroep (de kaft is een stuk luchtiger dan de citaten op de achterkant van het boek), maar je moet wel echt willen lezen over moslims, het Midden Oosten en de politieke problemen van Egypte en Syrie, anders geef je het voor het einde op. Ik had het voorrecht om Petra ook in het echt te ontmoeten. Ze blijkt een bijzonder interessante en energieke vrouw met een missie. Inmiddels woont ze in Nederland en geeft ze lezingen waarin ze o.a. de verharding van de Nederlandse maatschappij ter discussie stelt. Dromen van een Arabische lente is een absolute aanrader voor vrouwen die geinteresseerd zijn in politiek en het Midden Oosten.

Dromen van een Arabische lente

Petra Stienen

9 april 2008

ISBN 9789046803202
    Uitgever Nieuw Amsterdam
  • Ondertitel:

Een Nederlandse diplomate in het Midden-Oosten

Nieuw Amsterdam

Reizen

1  2  3  4  5

Meer dan tien jaar heeft de diplomate Petra Stienen zich beziggehouden met mensenrechten in het Midden-Oosten. Tijdens haar werk op de ambassades in Caïro en Damascus ontdekte ze dat mensenrechtendiplomatie niet zo eenvoudig is als de Haagse politiek en het Nederlandse publiek denken. In haar ontmoetingen met mensenrechtenactivisten, journalisten en kunstenaars vraagt de auteur zich af of een westerse diplomaat wel iets kan betekenen voor mensenrechten in landen als Egypte en Syrië. In Dromen van een Arabische lente laat Petra Stienen zien hoe zij als diplomate in de 21e eeuw wil werken. Door de hoofdstad te verlaten en het land in te gaan, vriendschappen te sluiten en de tijd te nemen, bedrijft ze diplomatie op de vierkante meter, waarbij ontmoetingen met mensen centraal staan. Tijdens haar diplomatieke zoekktocht ervaren we met Petra Stienen hoe Egyptenaren en Syriërs uit alle lagen van de bevolking hun dromen hebben over democratie, vrijheid, de rol van de Islam en over een leven voorbij de cultuur van angst. En hoe zij reageren op de behoefte van het Westen die dromen te verwezelijken.

MEMBER RECENSIES

• De oorsprong

• Deze films en series verschijnen in maart op Amazon Prime Video