Slaap lekker, lieve schat RECENSIE

Stel je voor: je wordt draagmoeder voor je beste vriend en zijn vrouw. Tijdens de zwangerschap beslissen zij echter dat ze de baby niet meer willen. Daar sta je dan, helemaal alleen en doodsbang voor wat je te wachten staat. Een kind waar je niet voor hebt gekozen, moet je plots helemaal alleen opvoeden. En je beste vriend, die ben je kwijt. Het overkwam Nova in de roman Slaap lekker, lieve schat!. Nova is een sterke vrouw, die heel wat te verduren krijgt. Van begin tot einde heb ik met haar meegeleefd, want nu, zoveel jaar later, ligt haar kind Leo in een diepe coma. Of ze haar beste vriend en tevens vader van Leo, Malvolio, moet waarschuwen weet ze niet. Het boek staat boordevol flashbacks. Ze komen op de meest onverwachte momenten opduiken en daardoor was ik wel vaak in de war. Ook wordt het verhaal verteld vanuit zowel het standpunt van Nova, als die van Stephanie, de vrouw van Malvolio. In combinatie met de vele flashbacks zorgde dit voor nog meer verwarrende momenten. Maar uiteindelijk begreep ik op het einde wel het hele verhaal. Een roman voor de aandachtige lezers onder ons! De verhaallijn vond ik echt ontroerend en het was lang geleden dat ik nog eens een boek had gelezen met echte inhoud. Slaap lekker, lieve schat! is een prachtig verhaal over vriendschap en het moederschap.

Slaap lekker, lieve schat

1  2  3  4  5

Acht jaar geleden werd Nova draagmoeder voor haar beste vriend Mal en zijn vrouw Stephanie. Halverwege de zwangerschap bedacht het paar zich plotseling en liet Nova zwanger, bang en alleen achter. Aanvankelijk was Stephanie ontzettend blij dat ze moeder zou worden, tot ze een sms-je van Mal aan Nova las: 'Slaap lekker, lieve schat.' Doodsbang om haar man te verliezen vroeg Stephanie hem alle banden met Nova te verbreken. Nu wacht Nova angstig af of de ernstig zieke zevenjarige Leo uit zijn coma zal ontwaken. Ondanks haar woede en verdriet wil ze Mal de kans geven zijn zoon te ontmoeten voor het te laat is.

MEMBER RECENSIES

• Door het vuur