In naam van mijn vader RECENSIE

Aefke ten Hagen is geen onbekende in schrijversland; zij houdt al jaren een weblog bij en heeft met haar korte verhalen al enkele prijzen gewonnen. In naam van haar vader is haar eerste roman - waar we, na deze introductie, natuurlijk veel van verwachten. Het begin van het verhaal doet denken aan de boeken van Siebelink en Franca Treur; Marie heeft moeite met haar christelijke opvoeding en de normen en waarden die daaraan verbonden zijn. Het lijkt erop dat Ten Hagen deze innerlijke strijd en problemen ook als hoofdonderwerp heeft gekozen voor haar boek. Gelukkig voor de lezer blijkt dat niet zo te zijn en is er nog meer aan de hand met Marie. Met flashbacks zien we dat Marie een onhandelbare puber is en bij haar man Erik eindelijk haar rust vindt. Als deze echter overlijdt, komen alle problemen weer volop terug. Marie is psychologisch heel goed neergezet. Je merkt als lezer dat er iets aan de hand is met haar, maar omdat ze zich over het algemeen gewoon gedraagt, kun je niet precies aanduiden wat het probleem is. Dat maakt Marie ook een heel vervelend personage, je kunt niet met haar meeleven, want sympathiek is ze niet en je begrijpt haar beweegredenen niet. Toch weet je dat je het haar niet kwalijk kunt nemen, maar dat is best lastig. Je zit dus in een soort tweestrijd. Ook vind ik het aan de ene kant jammer dat de andere personages maar een kleine rol spelen in het boek, je mist zo een heleboel informatie. Want is Marie wel een betrouwbare verteller? Aan de andere kant geeft dat fragmentarische wel de situatie goed weer en lees je soms tussen de regels door wel wat de waarheid is. Al met al is het een sterk staaltje schrijfwerk en er is goed nagedacht over de personages en de situatie van mensen met psychische problemen. Op sommige punten mis ik nog wel de ‘lange-verhalen-ervarenheid’, bijvoorbeeld op originaliteit van het plot en het komt allemaal wat mat en als een streekroman over. Het mist net datgene waardoor het langer blijft hangen en je het aan iedereen zou gaan aanraden. Toch ben ik erg benieuwd naar het volgende boek!

In naam van mijn vader

1  2  3  4  5

De gebeurtenissen in mijn vaders leven hebben sporen op zijn gezicht nagelaten. Maar het lijkt hem niet te deren. Als de boerderij goed draait, hij op tijd zijn pillen, slaap en koffie krijgt en het met mij en Erik goed gaat, is mijn vader tevreden.

In een klein dorpje op het platteland kent iedereen elkaar, en dat kan een vloek of een zegen zijn. Voor Maria is het een reden om zo ver mogelijk te vluchten - maar waar ze ook heen gaat, zichzelf neemt ze mee. Bij Erik vindt ze na een tumultueuze tienertijd een veilige haven, maar als ook die steun wegvalt raakt ze opnieuw stuurloos.