Schemervlinder

Nikki groeit samen met haar tweelingzus Saffie op in Singapore. Vader David werkt als legerofficier en moeder Fleur zorgt voor de kinderen. Het gezin lijkt een gelukkig bestaan te lijden, totdat David tijdens een helikoptervlucht verongelukt. Het hele gezin lijdt enorm onder dit grote verlies. Maar dan slaat voor de tweede keer het noodlot toe. Wanneer Fleur ligt te slapen verdwijnt haar vijfjarige dochter Saffie, spoorloos. Een uitgebreid onderzoek op en rondom het Maleisische strand volgt, tevergeefs. Saffie wordt niet teruggevonden. In de jaren die volgen koestert Nikki een soort wrok tegen haar moeder. Hoe kon ze immers slapen terwijl haar kind niet meer bij haar in bed lag? Jaren later, wanneer Nikki zelf volwassen en zwanger is, wordt er bij hetzelfde strand een kinderlijkje gevonden. Fleur leest dit bericht toevallig in de krant als ze onderweg is naar haar dochter. In shock haast ze zich naar de plek waar het kinderlijkje is gevonden. Als haar moeder is opgespoord reist ook de zwangere Nikki naar Singapore. De zaak rondom de vermissing van Saffie wordt heropend. Langzaamaan worden herinneringen opgehelderd en worden beelden die jaren zijn verdoezeld weer opgerakeld. Gebeurtenissen worden met elkaar in verband gebracht en confronteren de verschillende generaties vrouwen met hun eigen gedrag.
Schemervlinder is een heel meeslepend, mooi verhaal. Alle gebeurtenissen worden heel gedetailleerd en sfeervol beschreven, inclusief goede dialogen en de gedachten van de hoofdpersonen, waardoor je als lezer de beelden duidelijk voor je ziet. De verhoudingen tussen de verschillende generaties worden goed beschreven. Verder komen er regelmatig terugblikken in het boek voor, naar de tijd waarin Saffie vermist raakte. Hierdoor is het een heel compleet verhaal.
Schemervlinder hoort terecht bij het genre spannende chicks, vanwege het onopgeloste mysterie. De hoofdpersonen zijn geen typische ''chicks'', maar interessante vrouwen met een boeiend levensverhaal. Toch zal het verhaal ook jongere lezers zeker aanspreken. Een aanrader, die spannend, indrukwekkend en in veel opzichten emotioneel is!