Zoet! RECENSIE

Officieel is dit boek ondergebracht bij de spannende chicks, maar dit boek heeft eigenlijk gewoon een heel eigen genre nodig. De benaming ''chicklit thriller'' die de auteur aan dit boek geeft, is dan ook goed doordacht en misschien wel het begin van een nieuwe hype. Het boek is écht een chicklit bij uitstek: lekker Hollands, een beetje brutaal, vlot en heel eigentijds. Maar buiten dat is dit boek ook ontzettend spannend.
De 25-jarige Manuela – of Maan zoals ze graag genoemd wordt – heeft een geweldige flat in Amsterdam, leuke vrienden en een beginnende carrière als kunstenares. Alleen wordt dit alles overschaduwd door een enge stalker die steeds verder gaat met zijn ''flauwe grappen'' en haar de stuipen op het lijf jaagt. Haar leven staat al helemaal op z''n kop wanneer blijkt dat haar overleden ouders een belangrijk gegeven voor haar hebben achtergehouden. Opeens is niets meer wat het lijkt… Maar de sterke Maan laat zich niet zomaar uit het veld slaan.
Vanaf de eerste zin wordt je nieuwsgierig gemaakt naar die geheimzinnige mister X en elke keer word je op een verkeerd spoor gezet. Doordat het verhaal in de ik-vorm is geschreven, heb je op een gegeven moment zélf het gevoel op de vlucht te zijn voor die engerd en verdenk je elke personage die iets verdachts doet. Haar nieuwe huisgenoot die niet de hele waarheid blijkt te vertellen, haar depressieve buurvrouw, die eens zo’n goede vriendin was, en later ook haar beste vriend Stef. De ontknoping is dan ook aller-verrassend.
De schrijfstijl is heel toegankelijk en straight to the point. De dialogen zijn realistisch en vlot geschreven. Het enige minpuntje dat ik kan ontdekken is dat de titel en de cover niet heel erg tot je verbeelding spreken, wat mij betreft toch iets té zoet voor het verhaal dat erbij hoort. Maar dat wordt helemaal vergeten als je eenmaal in het boek zit.
Dit boek is één van de betere chicklit en heeft een de rode draad door het verhaal die je tot de allerlaatste bladzijde op het puntje van je stoel houdt.

Zoet!

1  2  3  4  5

Manuela heeft het goed voor elkaar: hoewel ze nog maar net klaar is met de kunstacademie wordt ze gescout door een galeriehouder. Ze krijgt een eerste solotentoonstelling en er worden vier kunstwerken aangekocht door een verzamelaar.
    Ook privé gaat het Manuela voor de wind. Ze vindt een huurster voor de bovenverdieping van haar nieuwe huis in de Amsterdamse Pijp en de nieuwe buurvrouw lijkt al snel een goede vriendin te worden. Maar dan krijgt Manuela een vreemd telefoontje, en een tweede, en een derde. En daar blijft het niet bij. Een anonieme persoon dringt op afschuwelijke wijze haar leven binnen. Langzamerhand bekruipt haar het akelige gevoel dat haar belager iemand is die haar diepste geheimen kent.

MEMBER RECENSIES

• De oversteek