De winterroos RECENSIE

De Winterroos is een ''dikke pil'', maar aan het einde van het verhaal wil je maar één ding: dat het boek nog dikker geweest was. Hoewel het verhaal zich afspeelt in het jaar 1900, is het heel licht en modern geschreven. Ook het grotere lettertype leest lekker weg.
Het is een mooi, romantisch verhaal en gaat over een liefde tussen een hardwerkende jonge arts, India en een onderwereldfiguur, Sid. India wil alles op alles zetten om in het armste gedeelte van Londen een kliniek te openen voor vrouwen en kinderen. Echter, het geld ontbreekt om dit te realiseren en ze moet noodgedwongen haar praktijkervaring opdoen bij een arts die het niet zo nauw neemt met de hygiene en de zorg voor de patienten, met alle gevolgen van dien. Deze gang van zaken sterkt India wel in haar wens om haar eigen kliniek voor arme mensen op te zetten. Dan ontmoet ze Sid, die niet vies is van allerlei louche acties en India wil dan ook absoluut geen geld van hem aannemen om haar droom uit te laten komen. Maar de liefde laat zich niet bedotten. Het zal echter lang duren voordat India en Sid eindelijk bij elkaar kunnen zijn.
De prachtige lokaties, het oude grijze Londen en de warme kleuren van Afrika, spreken echt tot je verbeelding bij het lezen van dit boek. Een verfilming van dit verhaal zou geen gek idee zijn. De Winterroos is gewoonweg een prachtig boek, van het begin tot het einde.

De winterroos

1  2  3  4  5

Het is 1900 en de gevaarlijke straten van het Londense East End zijn geen omgeving voor een vrouw van gegoede komaf. Maar India Selwyn Jones is een buitenbeentje, intelligent en eigenzinnig. Ze is een van de eerste vrouwelijke artsen en vastbesloten om een kliniek op te zetten in deze arme, smoezelige omgeving waar medische hulp zo hard nodig is. En het is hier dat India de meest notoire gangster van London ontmoet, Sid Malone, een man met vele vijanden, hard en onweerstaanbaar. Malone is in alles de tegenpool van India’s koele, aristocratische verloofde, een rijzende ster aan het politieke firmament die voor zijn carrière het familiekapitaal van India nodig heeft. Hoewel Malone alles vertegenwoordigt wat zij verafschuwt, voelt India zich onwillekeurig tot hem aangetrokken, verleid door zijn charme en geïntrigeerd door zijn mysterieuze verleden…