Nummer Twintig RECENSIE

Wanneer je Nummer Twintig hebt gelezen, ben je verbaasd over hoe goed dit boek geschreven is door een relatief onervaren schrijfster. Karyn Bosnak kent iedereen van haar succesvolle en vooral autobiografische debuut: De Dollarprinses. En voor wie bekend is met haar weblog is het moeilijk te geloven dat dit tweede boek toch écht fictie is. Haar eigentijdse en vlotte schrijfstijl maakt dat Nummer Twintig heel realistisch lijkt.
Hoofdpersoon Delilah Darling is een hippe, stoere meid, die niet bang is om risico''s te nemen. Meer dan eens krijg je het idee dat deze fictieve personage gebaseerd is op Bosnak''s eigen ervaringen en persoonlijkheid. Delilah is single, net ontslagen en wanhopig op zoek naar ''De Ware''. Niet omdat ze ongetrouwd de dertig nadert, maar omdat ze al met 19 mannen naar bed is geweest. Ze vindt zichzelf te makkelijk te versieren en daar moet een einde aan komen. Ze stelt zichzelf een maximum van 20 mannen op. Ze geeft zichzelf dus nog 1 kans om ''De Ware'' te vinden. Maar wanneer nummer twintig haar gehate ex-baas blijkt te worden, is dit niet wat ze had gehoopt. Ze gaat op zoek naar alle twintig mannen met wie ze ooit naar bed is geweest, om te zien of ze ''De Ware'' toch niet over het hoofd heeft gezien. Dit resulteert zich in een hilarische roadtrip, op zoek naar een her-ontmoeting met ''De Ware''. Maar geen van de mannen blijkt goed genoeg: de één zit in de gevangenis, de ander is een poppenspeler, nummer 2 is een priester geworden en 3 mannen zijn homo!!
Het boek is best voorspelbaar, je hebt al snel een goed vermoeden hoe het verhaal zal eindigen. Maar hoe ze tot dat einde komt, blijft lang een onbeantwoorde vraag, die ervoor zorgt dat je het boek niet kan wegleggen tot het uit is. Met haar grappige voetnootjes en een briljante schrijfstijl, waarmee je zo door het boek raast, heeft Karyn Bosnak in mijn ogen bewezen dat ze ook heel goed fictieve boeken kan schrijven. Ik wil zeker weten meer!!!

Nummer Twintig

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Na een wilde nacht in New York wordt Delilha Darling wakker naast haar ex-baas Roger (die haar de vorige dag heeft ontslagen). Hij is nummer twintig van de mannen met wie ze naar bed is geweest, en meer dan twintig mag niet, vindt ze zelf.
    Delilha is haar bestaan als single zat en besluit alle mannen die ze in haar bed heeft gehad op te sporen. Wie van hen is de ware? Komt ze op haar hilarische zoektocht echt degene tegen naar wie ze haar hele leven al zoekt?