Standplaats Seoul

Standplaats Seoul is een beetje anders dan de andere delen in deze serie. Ik vind deze serie zo leuk, omdat je van alles leert over het betreffende land, en tegelijkertijd leest hoe het is om (als vrouw) te verhuizen naar dat land en daar een bestaan op te bouwen met alle dagelijkse beslommeringen vandien. In dit boek wordt aan dat laatste echter wat weinig aandacht besteedt. Veel informatie over Korea en het leven in Seoul. Of je beter een taxi of een bus kan nemen en hoe duur het is om een huis te huren. Waar iedereen over klaagt en hoe graag de Koreanen Engels willen leren. Misschien leuk voor mensen die overwegen in Seoul te gaan wonen, maar verder is het nogal beschrijvend. Ik miste een beetje de verwondering, de bijzondere voorvallen of bijvoorbeeld de ''blunders'' van de schrijfster in dit bijzondere land. De schrijfstijl van Sang-Ah Yoo is zeer eenvoudig. Zelf is ze als baby met haar familie naar Nederland verhuist. Ze is dus heel erg Nederlands, maar haar roots liggen in Korea. Als lezer krijg je het idee dat ze zo in feiten schrijft, omdat ze zowel Nederland, als Korea niet wil afvallen, of het is gewoon haar stijl natuurlijk. Geen romantiek in dit boek. Sang-Ah laat niks los over haar persoonlijke belevenissen op dat vlak. Haar familie kan dit boek zonder schroom lezen. Al met al is dit een dun boekje dat je in een korte tijd een beeld geeft van Korea, het land tussen China en Japan in, waar niemand echt een beeld van heeft. Na het lezen van Standplaats Seoul heb je dat beeld wel, en blijkt Korea een bijzonder en buitengewoon interessant land te zijn.

• Recensie: Cardaclysm: Shards of the Four | 4 hartjes

• Deze tv-series worden in 2021 gecanceld o.a. Lucifer en Brooklyn Nine-Nine

• Recensie: WandaVision