Uitgeteld! RECENSIE

Uitgeteld! is het vervolg op het boek Bevrucht. Dit verhaal in dagboekvorm beschrijft de eerste twee jaar van het leven van baby Rowan (alias de Dictator), haar moeder Rebecca en haar vader, de Verloofde. Na een zware zwangerschap kan Rebecca eindelijk van haar eerste kindje genieten. Toch blijkt het moederschap zwaarder dan verwacht. Eerst slaapt de baby niet door, dan krijgt ze tandjes.

Moeder en dochter komen steeds in een nieuwe fase van het leven terecht. Alle leuke en minder leuke momenten, de strijd met de zwangerschapskilo''s, de strijd om welke baby het mooiste is, het komt allemaal op een humoristische en sarcastische manier aan bod. Ik ben geen moeder, maar ik kon me ontzettend goed inleven in hoe het leven voor mensen met een baby moet zijn. Moeders zullen enorm veel dingen herkennen en niet-moeders zullen enorm veel van dit boek kunnen leren. Het boek staat vol ''Mama Momenten die mensen vergeten te vertellen''.

Het boek kan ik aan iedereen aanraden - wel eerst Bevrucht lezen! - ook al is het vrij Amerikaans, bijvoorbeeld qua nanny, dure kado''s die worden gegeven en cursussen waar kleine baby''s al naartoe gaan. Ik hoop dat er nog een vervolg komt, want ik ben benieuwd hoe het met baby Rowan en haar moeder verder gaat.

Uitgeteld!

1  2  3  4  5

De meeste moeders liegen. De moeder die zegt dat haar baby een engel was die altijd doorsliep? Die liegt. De moeder die zegt dat ze zich een leven zonder haar baby niet kan voorstellen? Die liegt. De moeder die zegt dat ze binnen de kortste keren wist hoe de Nappy Wrapper werkt? Dat is de grootste leugenaar van allemaal! Hoewel de meeste opvoedboeken zich concentreren op het eerste jaar na de bevalling – ook al gebeurt er de eerste paar maanden niets en wordt het pas echt leuk na op z’n minst acht maanden – beschrijft Uitgeteld! op hilarische wijze hoe het er écht aan toegaat tijdens de eerste twee jaar. In Uitgeteld!, dat in dezelfde brutale stijl is geschreven als Rebecca Ecklers eerste boek Bevrucht!, wordt niemand gespaard en blijft niets ongezegd. Het verwoordt wat iedere nieuwe moeder denkt, en wat elke andere moeder heeft doorgemaakt, maar waar ze te verlegen voor is, of zich te veel voor schaamt om voor uit te komen.

MEMBER RECENSIES

• Zorgen voor het gezin