Zomeravonden RECENSIE

Nan woont in haar eentje in een enorm huis in Nantucket. Haar zoon is het huis allang uit en haar man is lang geleden overleden. Nan is een excentrieke vrouw en wordt niet altijd goed begrijpen door de andere bewoners van Nantucket. Wanneer haar geld opraakt en haar huis echt aan renovatie toe is, besluit ze de kamers wat op te knappen en ze te verhuren voor de zomer. Daniel is getrouwd en heeft twee dochters. Hij leeft zijn hele leven al met een groot geheim, hij is namelijk homo. Daff heeft een puberdochter en wanneer ze haar man betrapt op overspel, kan ze geen lichtpuntjes meer ontdekken. Micheal, de zoon van Nan, raakt betrokken in een moeilijke relatie waardoor hij zich genoodzaakt voelt zijn baan op te geven en terug te keren naar Nantucket. Al gauw zijn ze niet alleen medehuurders, maar krijgen ze een band die veel verder gaat… Tot de vrouw van Daniel een gast meeneemt die ieders leven op z’n kop zet.
Jane Green zet op een heldere en eerlijke manier de karakters neer, zodat je wel verplicht bent om mee te voelen. Bij mij duurde het even voor ik in het boek zat, want ik had zelf een ander soort boek verwacht - met iets meer chicklit-gevoel er in - maar toen ik eenmaal goed in het verhaal zat, las ik het echt met moeite uit. Ik denk wel dat het boek de 35+ lezeressen iets meer aanspreekt, maar dat komt vooral door het verhaal. Het verhaal bevat romantiek, spanning, verdriet en puberproblemen, maar heeft zoals een echte chicklit betaamt een happy ending! Heerlijk om nu te lezen, nu het zonnetje weer voorzichtig begint te schijnen en je jezelf al bijna kunt zien zitten op terrasjes in de zomer!

Zomeravonden

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Nan, die in haar huis boven aan de kliffen woont, staat bekend als zonderling. Het kan haar niet schelen wat mensen denken. Als de buren niet thuis zijn, waarom zou ze dan niet naakt in hun zwembad liggen of hun bloemen plukken? Het bevalt haar prima. Maar als haar geld op raakt en ze haar geliefde huis dreigt te verliezen, is het tijd voor verandering. Ze zet een advertentie: KAMERS TE HUUR VOOR HET ZOMERSEIZOEN , KARAKTERISTIEK STRANDHUIS. Zodra de huurders zich beginnen te melden, komt haar huis langzaam tot leven. Nan krijgt er een compleet nieuwe – en zeer gevarieerde – familie bij. Ook haar zoon komt thuis voor de zomer. Maar dan gooit een onverwachte gast ieders leven overhoop.

MEMBER RECENSIES

• De Terranauten

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek