Londen, mon amour RECENSIE

Marc Levy is erg populair in Frankrijk, en dat is niet verwonderlijk. Zijn romans gaan over de liefde en relaties tussen mensen; populaire onderwerpen. Karaktereigenschappen en piepkleine gebeurtenissen worden door Levy tot in detail beschreven. Londen, mon amour gaat over twee vrienden van in de dertig – Antoine en Mathieu- die single vader zijn en besluiten samen te gaan wonen. Mathieu verhuist daarvoor van Parijs naar Zuid-Kensington. In het begin lijkt dit een heel goed idee: de twee mannen kunnen het huishouden verdelen en hun kinderen hebben een stabiele basis. En samen koken is gezelliger dan in je eentje. Maar al snel blijkt het toch lastiger dan gedacht. De relatie tussen Antoine en Mathieu is herkenbaar op papier gezet: het ene moment kunnen ze elkaar wel schieten, het andere moment schrijven ze elkaar een lief briefje voor op de keukentafel. Wat dat betreft zou het net een getrouwd koppel kunnen zijn. Ware het niet dat…. Nee, ik ga natuurlijk niet verklappen hoe dit verhaal afloopt. Dat moet je zelf maar lezen! Levy beschrijft relaties gedetailleerd en herkenbaar. Londen, mon amour is een typisch lief, romantisch, tikkeltje sentimenteel, maar ook vrij klein verhaal. De relatie tussen Mathieu en Antoine, de liefde en het leven in de straatjes van Parijs en Zuid-Kensington zijn de hoofdonderwerpen, dus je moet wel houden van een boek zonder een zich sterk ontwikkelende verhaallijn.

Londen, mon amour

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Als Mathias van Parijs naar Londen verhuist, waar zijn beste vriend Antoine woont, besluiten ze een gezamenlijk huishouden te vormen voor henzelf en hun kinderen. Dit samenleven kent twee strikte regels: ze zullen nooit gebruik maken van een babysitter en er komen geen minnaressen over de drempel. Het lijkt de ideale oplossing voor de twee single vaders. Maar een dergelijke leefwijze wordt al snel een obstakel, zeker als Mathias een meer dan gemiddelde interesse krijgt voor Audrey, de ambitieuze verslaggeefster die op een dag zijn boekwinkel binnenstapt. Terwijl Mathias en Antoine worstelen met hun ouderlijke verplichtingen, romantische intriges en meningsverschillen, word je als lezer het kleurrijke leven van Bute Street en al zijn bewoners in getrokken.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox