Vodka puur RECENSIE

Faith is een wrak na de dood van haar moeder en na haar verleden in Irak. De opdracht om naar Moskou af te reizen maakt het er niet beter op. Ze heeft daar veel dingen meegemaakt die ze liever achter zich wil laten. Meteen nadat ze is aangekomen, wordt ze opgepakt op verdenking van moord. Haar ex-man heeft vijftien jaar geleden bekend dat hij de moord op hun buren heeft gepleegd. Nu trekt hij echter deze verklaring in en zegt dat Faith schuldig is aan hun dood. Ze gaat in de gevangenis op bezoek bij haar man, maar daar blijkt iemand anders onder zijn naam te zitten. Waar is haar man dan wel? Ze stort zich in haar oude leven en gaat naar hem op zoek. Vodka Puur is naar mijn idee bedoeld als literaire thriller maar werd door de uitgever als te licht bevonden. Om toch mee te kunnen gaan op de verkoop van twee genres hebben ze er chick noir van gemaakt. Ze hebben een dame op de voorkant getekend in een spannend outfit en liggend in een glas drank om het nog overtuigender te maken. De spannende elementen heb ik gevonden, maar waar nu de term chicklit op van toepassing is? Blundy schrijft veel over het Sovjettijdperk, over de problemen die er toen waren. Dat moet je als lezer aanspreken en je moet ook zeker wat kennis hebben van Rusland om alles te kunnen snappen. Door deze punten komt het op mij meer over als een boek dat onder een ander genre hoort. Daarnaast heeft Faith eigenlijk het tegenovergestelde leven van iemand die je in een chicklitboek tegenkomt. Geen gezellige vriendinnen, geen leuke en humoristische anekdotes, geen enkel winkeluitje. Het grootste punt vind ik dat er geen vrouwelijke tintje in het boek zit. Ook is de verhouding tussen spanning en chicklit niet passend bij chick noir. Het boek bevat te veel spanning en veel te weinig chicklit om onder die term door te kunnen gaan. Het klinkt nu misschien wat negatief, maar het is helemaal geen slecht boek. Het is een interessant onderwerp en er gebeurt veel. Ook is het niet gek geschreven. Het enige nadeel aan de schrijfstijl van Blundy is de vele flashbacks die ze gebruikt. Ze onderbreekt telkens het lopende verhaal om er stukjes tussen te plaatsen die soms helemaal niet nuttig zijn. Het lezen wordt daardoor een stuk verwarrender en vermoeiender omdat je je steeds moet aanpassen. Op de chicklitladder dus niet zo hoog scorend, maar op de normale ladder zeker hoger! Leuk voor iedereen die van Rusland houdt en die graag spanning leest.

Vodka puur

1  2  3  4  5

Faith Zanetti is een aan sigaretten en gevaar verslaafde oorlogscorrespondent die tijdelijk in Moskou is gestationeerd. Het moderne Rusland blijkt niet veel veranderd sinds de grimmige sovjetdagen toen Faith er eerder woonde. Ze wordt gearresteerd voor een moord die ze als negentienjarige zou hebben gepleegd. De enige die er meer over weet is haar ex, Dimitri, die opgesloten zit in een zwaar beveiligde psychiatrische gevangenis. Maar wanneer Faith hem bezoekt, blijkt de man die opgesloten zit niet de echte Dimitri te zijn. En dat is nog maar het begin van een bizar verhaal waarin Faith een moord moet oplossen, haar ex moet zien te vinden en de echte moordenaar te snel af moet zijn.

MEMBER RECENSIES

• Echo