Deadline RECENSIE

De ietwat teruggetrokken, door de wol geverfde, journalist Lucas Grimbergen gaat met de jonge ambitieuze Suzy aan de slag om de waarheid te achterhalen in een complexe zaak waar veel dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. Lucas ziet niets in het feit dat hij met collega Suzy moet samenwerken om de handel en wandel in kaart te brengen van een onbekwame aannemer die met behulp van een welgestelde ondernemer een project aanneemt die op z’n zachtst gezegd geen goed fundament blijkt te hebben. Het verhaal verspringt ook naar de tijd dat Lucas correspondent was in Rusland en gaandeweg komen we wat meer aan de weet hoe hij gelinkt is aan de absorbitant rijke Sergej Volosjin, een oud wapenhandelaar van Russische komaf die nogal wat op zijn kerfstok blijkt te hebben. Waarom wil een steenrijke louche handelaar in zee met een malafide aannemer? Het is een schimmige wereld waarin het tweetal verzeilt raakt en niet altijd zonder gevaar. De auteur zet het personage van Lucas uiteen zoals menig vrouw een man graag ziet. Op het juiste moment terughoudend, steengoed achter het fornuis, orderlijk en het uiterlijk waar een vrouw nog het nodige aan kan bijschaven. Daar tegenover staat de jongere Suzy. Ze is gedreven, ambitieus en leergierig en weet precies waar ze haar neus in moet steken om datgene boven tafel te krijgen wat ze weten wil. De interactie tussen de twee karakters is goed neergezet, duidelijk de wet van aantrekken en afstoten. Het tweetal duikt met ongelooflijke verve in de zaak dat dit ook breed wordt verteld. Dit met zoveel feiten en priscissie dat je als lezer maar moeilijk bij kan benen wat er allemaal naar boven wordt gehaald. Het boek leest wel lekker vlot maar het thrillertintje laat toch echt te wensen over. Waarschijnlijk is dit zo''n verhaal waarvan de uitgever niet goed weet welk genre hier nu het beste bij past. Tikje misleidend is dat wel. Maar daarentegen is het chicklitgehalte wel weer iets op geschroeft en dat geeft het boek precies de goede uitstraling voor liefhebbers van chicks & crime.

Deadline

1  2  3  4  5

Suzy Zomer, jongste verslaggever bij een landelijke ochtendkrant, is vastbesloten de beste journalist van Nederland te worden. Ze zou daarbij veel kunnen leren van haar door de wol geverfde collega Lucas, maar hij is een cynische einzelgänger die niet zit te wachten op de mening van een groentje in het vak. Als ze bij toeval op een onfrisse buitenlandse financiële constructie stuiten, worden ze gedwongen samen te werken. Suzy, die Lucas tegen haar zin steeds aantrekkelijker gaat vinden, komt er al gauw achter dat zijn motivatie om de zaak te onderzoeken niet puur journalistiek is... Met Deadline heeft Sabine van den Eynden een overtuigende psychologische thriller geschreven.