Mijn leven in de hel RECENSIE

De Engelse Sarah Forsyth, die schrijft onder pseudoniem, beschrijft in dit boek haar bestaan. Want een leven, zo staat het in het voorwoord, kun je het niet noemen. Met deze zin is eigenlijk de toon gezet voor haar verhaal. Sarah groeit op in een middenklas gezin met nog twee kinderen. Voor de buitenwereld een perfect plaatje, maar hoe anders is dit binnen de vier muren van hun huis. Vader zwaait de scepter, moeder is de onderdanige partij en geeft hierdoor vader vrij spel. Het misbruik begint al op extreem jonge leeftijd en houdt aan tot het moment dat Sarah, onhandelbaar als ze is geworden, naar kostschool wordt gestuurd. Dat het daar even gruwelijk is als waar ze vandaan komt ontdekt ze pas als het te laat is. Na jaren van misbruik is Sarah te vroeg volwassen geworden en vind maar moeilijk haar draai. Na diverse opvanghuizen, twee mislukte relaties en een abortus blijft ze zoekende naar datgene wat haar rust zal brengen. Als uiteindelijk het recht zegeviert ziet ze kans iets van haar leven te maken en gaat ze studeren. Ze is negentien als ze al een heel leven achter zich heeft en ze vol vertrouwen in het vliegtuig stapt en een nieuwe uitdaging tegemoet gaat. Dat ze een enkele reis naar de hel geboekt heeft wordt duidelijk als ze niet als kinderleidster maar als raamprostituee aan de slag kan. Onder enorme dwang en intimidatie lezen we het mensonwaardige verhaal van de wereld achter de vrouwenhandel. Vrouwen als Sarah die onder valse voorwendselen worden geronseld voor dit soort praktijken en in een gevangen leven belanden waar ze nooit voor hebben gekozen. Sarah schrijft tien jaar na dato een eerlijk verslag over wat haar is overkomen. Alles is zorgvuldig op papier gezet zonder er doekjes om te winden. Een enorm heftig, bijna macaber levensverhaal van iemand die eigenlijk tot dan toe geen leven heeft gehad. Het gaat nu - naar omstandigheden - goed met haar en na haar verhaal te hebben gelezen kan je het boek alleen maar vol ongeloof dichtslaan. Een mensonterend bestaan waar drugsverslaving, Russisch roulette en moord schering en inslag blijken te zijn in de wereld van de prostitutie, achter de gesloten deuren op de Amsterdamse wallen.

Mijn leven in de hel

Sarah Forsyth

17 juni 2011

ISBN 9789022560099
    Uitgever Boekerij
    224 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Slave girl

Boekerij

Biografie

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De negentienjarige Engelse Sarah Forsyth werkt op een crèche in een provinciestadje. Op een dag ziet ze een advertentie: LEIDSTERS GEZOCHT VOOR KINDERDAGVERBLIJF IN AMSTERDAM. Ze is wel toe aan wat avontuur en reageert onmiddellijk. Na een serieuze sollicitatieprocedure wordt ze aangenomen. Het lijkt wel een droom. Die droom verandert in een nachtmerrie op het moment dat Sarah op Schiphol aankomt. De mensen die haar ophalen duwen haar in een auto, nemen onder bedreiging haar paspoort af en rijden regelrecht naar de Amsterdamse Wallen. Daar wordt ze zonder pardon achter het raam gezet. Haar ontvoerders laten er geen misverstand over bestaan: als ze probeert te ontsnappen, zal dat haar dood worden. Anderhalf jaar lang ondergaat Sarah de meest vreselijke vernederingen, tot ze uiteindelijk dankzij puur geluk een onbewaakt ogenblik vindt om te ontsnappen.

MEMBER RECENSIES

• Domina