Zomerdroom RECENSIE

Marleen en Sofie, twee goede vriendinnen, belanden in Zomerdroom onverwachts in Griekenland vanwege een onverwacht sterfgeval in de familie. Vanaf het moment dat ze landen volgt een flink aantal gebeurtenissen elkaar in snel tempo op: er blijkt sprake te zijn van moord en ook worden de dames geconfronteerd met bedreiging, inbraak, zoekgeraakt goud en een corrupte burgemeester. Gelukkig worden ze bijgestaan door de Griekse neef van Sofie, Andreas. Later in het verhaal komt ook Spiros, een vriend van Andreas, hen te hulp. Beide heren zijn niet te versmaden, wat Marleen en Sofie natuurlijk niet onopgemerkt blijft! Marleen heeft echter haar vriend Leo in Nederland achtergelaten toen ze halsoverkop vertrok, waardoor ze nu een moeilijke keuze moet maken… Gelukkig valt aan het einde van het verhaal alles op zijn plaats, zodat je het boek na het lezen met een opgelucht gevoel kan wegleggen. Op de achterzijde van de omslag wordt gesproken over een adembenemende, zinderende zomerdroom. Maar hoewel het beslist een leuk boek is om te lezen voor de broodnodige ontspanning, voldeed het verhaal wat mij betreft niet helemaal aan de verwachtingen. Dat kwam met name doordat het verhaal nogal ongeloofwaardig overkomt: de vele gebeurtenissen nemen soms bizarre wendingen en bij het lezen van de laatste pagina’s vond ik dat het lot Marleen en Sofie uiteindelijk wel héél gunstig gezind was. Ook de beschrijving van de passie tussen Andreas en Marleen komt niet helemaal goed uit de verf: het komt wat braaf over en blijft aan de oppervlakte. Verder maakt de schrijfster vaak gebruik van dezelfde uitdrukkingen en is het verhaal op sommige momenten wat belerend over de Griekse geschiedenis. Omdat de hoofdpersonen in het boek rond de veertig jaar oud zijn kan het zijn dat ik - wat leeftijd betreft - niet helemaal binnen de doelgroep val. Misschien dat het mede daardoor komt dat ik niet enorm enthousiast ben over Zomerdroom. Desalniettemin is het boek zeer geschikt voor een regenachtige middag, vooral voor wie zich dan even in het warme en zonnige Griekenland wil wanen!

Zomerdroom

1  2  3  4  5

Als Sofie Kostadinos in verband met een familiekwestie halsoverkop naar Griekenland moet vertrekken, gaat hartsvriendin Marleen spontaan met haar mee. Het is immers maar voor een paar dagen? Al gauw blijkt dat de familiekwestie heel wat ingewikkelder in elkaar zit dan de beide vrouwen hadden verwacht. Voor ze het in de gaten hebben, zijn ze tot over hun oren betrokken bij een geheimzinnige moord in een romantisch Grieks bergdorpje. Als ook de liefde nog om de hoek komt kijken, verandert hun leven al snel in een adembenemende, zinderende zomerdroom.

MEMBER RECENSIES

• Glazen troon 2 - De donkere kroon