Countdown RECENSIE

Helaas voor de fans is Countdown geen vervolg op de verhalen van Susa en Andrea. Maar Xenia Kasper heeft wel weer een erg bijzonder boek geschreven. Het boek is deels autobiografisch en beschrijft een onderwerp dat weinig voorkomt in boeken. Dankzij het onderwerp is het boek een absulute aanrader voor alle moeders en dochters! Eva, de moeder in dit boek, is journaliste en heeft een zeer goede relatie met haar docher Kira. Eva doet er ook alles aan om Kira wat extra''s mee te geven in haar opvoeding op alle vlakken en bovenal probeert ze een goede vriendin te zijn. Kira is een puber en zit in het laatste jaar van het gymnasium. Ze is druk zoekende naar wat ze wil gaan studeren en waar. Eva doet haar best om haar dochter op alle mogelijke manieren te steunen, maar ook om haar te laten zien hoe echt het leven is. Kira wordt langzaam aan volwassen en dat is exact wat Eva wil, maar natuurlijk krijgt ze het ook moeilijk doordat Kira er alleen op uit gaat en haar moeder steeds meer loslaat. Toen ik de omschrijving van het boek las had ik niet het idee dat Countdown een geweldig boek zou zijn. Maar doordat Xenia autobiografische kenmerken van haar en haar dochter terug laat komen in het boek is het bijzonder oprecht en voor veel moeders en dochters heel herkenbaar. Je gaat je hechten aan moeder en dochter die zo''n vreselijk goede moeder-dochter band hebben. Leuk is ook dat het verhaal zich vooral in Nederland afspeelt en het een echt Nederlands gezin is. Xenia weet het onderwerp goed naar voren te brengen, maar ook de thema''s waar het minder om draait, zoals Eva''s werk en de bezoeken aan de universiteiten zijn zeer gedetailleerd uitgewerkt. Xenia Kasper heeft een zeer bijzonder boek geschreven. Lovende woorden zijn prachtig, maar je moet het zelf maar lezen!

Countdown

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Eva, succesvol journaliste, pakt de dingen allemaal wat anders aan. Ze heeft zich vast voorgenomen om haar dochter Kira iets meer mee te geven dan het gebruikelijke survivalpakket. Wat Eva betreft horen bij een goede opvoeding ook een wijncursus voor pubers, kennis van de haute cuisine, designerkleding, luxe reizen en nog wat a-typische dingen. En dan is het bijna zover. Kiras laatste schooljaar begint en moeder en dochter storten zich nog een jaar lang vol overgave in het leven onder één dak. Ze keuren samen universiteiten, ondergaan een cosmetische laserbehandeling, achterhalen de waarheid achter sekslijnen, krijgen te maken met een scooterongeluk, maar ook met minnaars en relatieperikelen. Het laatste jaar is een achtbaan van nieuwe angsten, moederliefde, trots en de overtuiging dat loslaten onvermijdelijk is.

MEMBER RECENSIES

• Deze dag, een leven