Geheime liefde RECENSIE

Nienke gaat met haar vriendinnen op voetbal. Het valt haar al snel op dat trainer Mans haar erg aardig vindt. Nienke is heel onzeker en Mans speelt hier goed op in, waardoor Nienke het gevoel krijgt dat ze heel bijzonder is, want de trainer is gek op haar, ook al heeft ze van die lelijke lange benen. Ze moet tegen iedereen liegen over hun speciale band en raakt in de war. Ze vindt het allemaal wel een beetje raar en weet niet of het wel goed is om je trainer te zoenen, maar het is ook heel spannend. Mans laat haar zien wat echte liefde is, denkt ze. Hij houdt alleen van haar en niet van zijn vrouw.
Geheime liefde is een bekend verhaal dat vanuit het oogpunt van de twaalfjarige Nienke wordt verteld. De auteur laat zien dat het beeld van een enge pedofiel niet klopt. Maria van Velzen heeft het boek in begrijpelijke taal geschreven. De verwarrende gedachtes en emoties van Nienke worden duidelijk neergezet. Een aangrijpend verhaal dat je niet snel naast je neer legt.

Geheime liefde

1  2  3  4  5

Pedofielen zijn enge mannen die zich achter struiken verbergen om naar kinderen te kijken. Als er niemand in de buurt is, slaan ze toe. Een gevaarlijke gedachte, die meer niet, dan wel klopt. In haar boek Geheime liefde laat Maria C.P. van Velzen op invoelende en indringende wijze zien, dat er veel vaker sprake is van de vertrouwde oom, de leuke buurman of de aardige sportleraar. Een onzeker dertienjarig meisje wordt het slachtoffer van haar sympathieke voetbaltrainer. Op een geraffineerde wijze palmt hij haar in, waardoor ze dingen gaat doen waar ze nog niet aan toe is. Als de man door de mand valt blijft ze ontredderd en beschadigd achter. Het kost veel tijd, liefde en aandacht om haar zelfvertrouwen en kracht om verder te leven terug te vinden. Prachtig boek over een teer thema.

- Leeftijd 12+

MEMBER RECENSIES

• Kant en het rode jurkje