Oversteken RECENSIE

Met enig vooroordeel begon ik aan Oversteken van Judith Visser. Waarom ik dat vooroordeel koesterde is mij een raadsel, want Oversteken is een uitermate geniaal boek dat mij zeer verrast heeft! Judith Visser staat erom bekend een controversieel schrijfster te zijn en haar eerste boeken lagen mij niet bepaald. Maar met Oversteken heeft ze mij het tegendeel bewezen: ze kan écht goed en onderhoudend schrijven!
Tender (wat een aparte naam) wordt op een ochtend wakker naast haar kersverse verloofde. Maar dan volgt er een mokerslag, wanneer blijkt dat Matt dood is. Tender kan dit maar moeilijk verkroppen en raakt zichzelf volledig kwijt in haar verdriet. Zó ver dat haar rouwverwerking bizarre wendingen neemt. Het verhaal staat lijnrecht tegenover de werkelijkheid, maar toch weet Judith mij te overtuigen van deze onwerkelijke realiteit. Je raakt betrokken met Tender en ik kon mij heel goed in haar verplaatsen. Judith heeft dit onderwerp duidelijk tot in de puntjes onderzocht en haar krachtige schrijfwijze houdt dit verhaal van begin tot eind staande. Vooral het einde is zó subliem en onverwachts: ik ben echt helemaal van mijn stuk gebracht! Oversteken is niet de literaire thriller die de voorkant je doet geloven, het is nergens echt spannend. Maar dit boek heeft wel een krachtige psychologische uitwerking op de lezer en dat houdt je vanaf bladzijde één geboeid.

Oversteken

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Stel je voor: je wordt wakker naast je geliefde, je draait je naar hem toe - en hij is dood. Dit overkomt Tender, de hoofdpersoon in Oversteken. Van het ene op het andere moment is haar verloofde verdwenen uit haar leven. Alleen in haar dromen kan Tender nog contact met hem maken, hem zien en horen. Daardoor vervreemdt ze van de werkelijkheid, en haar leven veranderd radicaal en onomkeerbaar.

MEMBER RECENSIES

• Blind date