Saunageheimen RECENSIE

Onlangs had ik het met een vriendin over de kwaliteit van vrouwen om in no time een onderlinge band te kweken. Loop maar eens een wachtkamer bij de dokter in of volg een driedaagse cursus in een hotel. Vaak zijn het de vrouwen die naar elkaar toe trekken en al snel ontdekken dat ze dezelfde humor hebben en goed met elkaar kunnen praten. Alsof ze elkaar al jaren kennen. Dit gegeven wordt prachtig verwerkt in het boek Saunageheimen van Fay Weldon. Een kerstwelness-weekje voor tien vrouwen wordt danig verstoord door diverse factoren van buitenaf. De vrouwen kennen elkaar niet, maar ontmoeten elkaar in de sauna. Binnen de korste keren vertellen ze elkaar al hun geheimen: dit kan, want ze blijven anoniem. Het boek leest als een dagboek van een schrijfster. We ''horen'' de geheimen van de schrijfster, die het op een prachtige en persoonlijke manier heeft verwoord. Het is een heerlijk boek die, als je er eenmaal in begint, niet meer weg wilt leggen. Zelden werd de kracht van de vrouw om lotgenoten te vinden zo prachtig verwoord.

Saunageheimen

Fay Weldon

1 maart 2011

ISBN 9789025434731
    Uitgever Pandora
    368 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Spa Decameron

Pandora

Feelgood/ Chicklit

1  2  3  4  5

Phoebe Fox trakteert zichzelf op tien dagen luxeverwennerij in een afgelegen en zeer dure beautyfarm, Castle Spa. Haar man is naar zijn zieke moeder, de kinderen hebben hun eigen leven en zeker geen tijd voor haar, het huis is overstroomd door een vreselijke lekkage: kortom, tijd om aan zichzelf te denken. Eenmaal aangekomen in Castle Spa staan de zaken er iets anders voor dan je mag verwachten voor de prijs van 5000 pond. De directrice hanteert een strak regime voor de kurende dames: niks geen snoep en drank. Discipline! Maar dan wordt het noodweer. Het personeel vertrekt nog net op tijd naar huis, maar tien dames raken afgesloten van de buitenwereld. Telefoons en internet werken niet. De dames laten zich niet uit het veld slaan, ze plunderen de koelkast en de voorraad chocolade en champagne en bij de jacuzzi ontstaat een vertrouwelijke sfeer om elkaar verhalen te vertellen. De Oorlogscorrespondente blijkt een neurotische en jaloerse matresse. De Stiefmoeder is nu eens niet de boze heks maar een slachtoffer. De Rechter bekent een verbouwde man te zijn. Tien keurige en veeleisende dames delen hun diepste geheimen. Een lust om te lezen.

MEMBER RECENSIES

• Pas op: breekbaar

kouk84