Porselein RECENSIE

De tweede roman van auteur Roma Tearne is een aanrader voor liefhebbers van familiegeschiedenissen. Porselein gaat over een familie in Sri Lanka vanaf 1948, het jaar waarin Sri Lanka onafhankelijk werd. Vier generaties volg je op de voet – en alle ontwikkelingen daaromheen. Dat lijkt veel om in één roman te beschrijven, maar het is juist een mooie opening naar de geschiedenis van het land. Roma Tearne beschrijft niet alleen liefdesgeschiedenissen, problemen en het familieleven, maar ook wat er gebeurt in Sri Lanka rond die tijd. De familie De Silva die ze beschrijft is katholiek en zijn Engelssprekende Tamils. Ze hebben bedienden in dienst en een koninklijk servies. Grace is min of meer de hoofdpersoon in het boek, omdat ze ook aan het eind nog invloed heeft op het leven van haar kinderen. Het leven van de De Silva’s wordt steeds minder zeker, door etnisch geweld dat telkens weer uitbreekt en de politieke instabiliteit van het land. Een paar kinderen van Grace vluchten daarom naar Engeland, op zoek naar een beter leven. Maar ook daar kent het leven zo zijn problemen, bijvoorbeeld wanneer kleindochter Anna-Meeka met een Bengaalse dokter wil trouwen om haar ouders plezier te doen. Met prozaïsch taalgebruik, opvallend stijlvol en met gekke kwinkslagen (een pratende vogel) weet de auteur de lezer door deze indrukwekkende Sri Lankaanse familiegeschiedenis te loodsen.

Porselein

1  2  3  4  5

Ceylon, in de jaren veertig van de vorige eeuw. De gegoede Grace De Silva is erfgename van verschillende theeplantages, maar haar man Aloysius, bon vivant die wel van een borrel houdt, heeft een groot deel van de bezittingen vergokt. Hun huwelijk wordt er niet beter op en ook hun vijf kinderen ondervinden de gevolgen van het afbrokkelende bezit. Hun oudste zoon Jacob wil niets liever dan naar Engeland vertrekken. De knappe Thornton droomt ervan dichter te zijn, en Alicia wil concertpianiste worden. Alleen Frieda lijkt zonder ambitie, haar wens is om de familie bij elkaar te houden. Maar er heerst opstand in Ceylon en Christopher, de jongste zoon en de rebel van het gezin, raakt betrokken bij de onlusten. De etnische conflicten en het geweld nemen toe en Grace moet hulpeloos toezien hoe haar mooie leven in stukken uiteenvalt. Ook haar gezin kan ze niet bij elkaar houden, een voor een vertrekken vier van haar kinderen naar Londen om een nieuw leven op te bouwen.

MEMBER RECENSIES

• Arminius 1 - Arminius